Verstandige taal

Utrecht, 15 oktober 2001
Referentie: F01-19/952/AtH

Verstandige taal!

De Federatie van Ouderverenigingen is verheugd dat verouderde en grievende woorden waarmee mensen met een verstandelijke handicap worden aangeduid, binnenkort niet meer gebruikt zullen worden in officiële documenten. De ouderverenigingen hebben er al jarenlang op aangedrongen dat termen als 'imbecielen', 'idioten' en 'bedlegerigen' verdwijnen, ook uit rapportages en dossiers waarin wordt aangegeven hoeveel zorg individuele personen met een handicap nodig hebben. Helaas komen deze ouderwetse termen zelfs in studieboeken voor werkers in de zorg nog vaak voor.

Mede dankzij de activiteiten ...

Bent u abonnee? Klik hier om uw wachtwoord op te geven.
Wilt u nu snel binnen tien minuten abonnee worden? Klik dan hier.

Klik hier om het volledige persbericht te lezen