Goedkope energie voor huurders

Bron: Woonbond
Woonbond

Goedkope energie voor huurders

Aedes, de landelijke vereniging van woningcorporaties, gaat samen met de brancheorganisatie van verzorgingstehuizen Arcares stroom inkopen bij het nieuwe energiebedrijf Spark Energy. Het contract gaat in per 1 januari 2002 en levert de instellingen die meedoen een besparing op de energierekening van 30 procent op. De Woonbond vindt dat dit voordeel in z'n geheel moet worden doorberekend aan de huurders. De organisaties hebben een contract afgesloten voor levering van in totaal 235 miljoen kilowattuur per jaar. Dat is ongeveer evenveel als het jaarverbruik van een stad als Almere.

Individuele huishoudens krijgen pas in 2004 de vrijheid om te kiezen tussen verschillende energieleveranciers. Zij kunnen nu alleen profiteren als de stroom collectief wordt aangeschaft voor wooncomplexen met centrale elektriciteitsmeters, verzorgingstehuizen, kantoorgebouwen etc. De goedkope energie bestaat voor een klein deel uit groene energie, de eerste 10.000 kilowattuur. Aedes meldt dat de ambitie op dit punt hoger ligt, maar dat dit momenteel nog niet haalbaar is. De prijs zou daarmee aanmerkelijk hoger zijn komen te liggen.