Compacte membraanbioreactor wereldstandaard

Grontmij

Grontmij NV

15-10-2001 - Compacte membraanbioreactor wereldstandaard

Een compacte membraanbioreactor (MBR) die afvalwater kristalhelder maakt, wordt op de grote papierbeurs Eco Paper Tech in Helsinki gepresenteerd. Papierfabriek Doetichem, TNO, EK Chemicals en Grontmij bedachten dit belangrijke pilot project, dat wellicht de nieuwe wereldstandaard wordt.

Oud papier, verwerkt tot papierpulp, wordt ontinkt en gereinigd met warm water. De zuivering van dit proceswater vond bij de papierfabriek altijd aan het eind van het proces plaats. Sinds 1997 wordt de vervuiling bij de bron aangepakt. Het water wordt nu in een kringloop hergebruikt en dat levert een flinke besparing op het dure grondwater op. Grontmij technologen testen innovatieve membraanbioreactor concepten, waaronder een systeem met luchtspoeling en een systeem met onderdrukfiltratie. Belangrijk daarbij was het terugdringen van het hoge energieverbruik van de standaard MBR en de membraanreiniging te optimaliseren.