Kamervragen PvdA over bijstand en verplichte pensioenafkoop

Datum nieuwsfeit: 18-10-2001
Bron: Partij van de Arbeid
Partij van de Arbeid

Den Haag, 18 oktober 2001

NADERE VRAGEN VAN DE LEDEN SMITS, NOORMAN-DEN UYL EN DEPLA AAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID (1)

1. Herinnert u zich het algemeen overleg met de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de kabinetsreactie op het SER-advies Onvolledige AOW-opbouw en uw toezegging daarbij om te bezien of het mogelijk is om bij aanvang van een bijstandsuitkering extra ontbrekend AOW-pensioen in te kopen? (2)

2, Omdat u toen sympathiek tegenover die gedachte stond, kunt u zich dan nu voorstellen dat in sommige gevallen ook een voor pensioen bedoelde vroegtijdig ongevraagde pensioenuitkering tijdens een bijstandsuitkering omgezet wordt in een nieuwe pensioenvoorziening die op het 65ste jaar ingaat?

3. Zo ja, indien een bescheiden pensioen ongevraagd en zonder mogelijkheid van verzet wordt uitbetaald aan een bijstandsgerechtigde, bent u dan bereid toe te staan dat voor dat bedrag een hernieuwde pensioenvoorziening wordt ingekocht die ingaat op het 65ste jaar ?

4. Zo ja, op welke termijn gaat u de gemeenten informeren over het dan in voorkomende gevallen niet langer verrekenen van de vroegtijdige pensioenvoorziening met de bijstandsuitkering?

(1) Vervolgvragen op nr. 2000115260

(2) 22 februari 2001 (27 400-XV nr. 20)