Avondopenstelling Groninger Museum

Ingezonden persbericht

Groningen, 5 oktober 2001

AVONDOPENSTELLING GRONINGER MUSEUM

Het Groninger Museum is vanaf donderdag 18 oktober 2001 ook geopend op de donderdagavond tot 21.00 uur. Deze donderdagavondopenstelling duurt t/m donderdag 27 december 2001.

Het Groninger Museum kiest voor de donderdagavond omdat het voor het publiek buiten de stad extra aantrekkelijk is om een museumbezoek te combineren met het winkelen tijdens de koopavond in de stad Groningen. Aan het einde van de periode wordt besloten of de avondopenstelling voortgezet wordt.

Tijdens de avondopenstelling is de overzichtstentoonstelling "Jan Wiegers, (1893-1959) Groningen - Davos" te zien. Jan Wiegers is één van de belangrijkste leden van De Ploeg. Hij bracht het expressionisme naar het Noorden. Wiegers vertrekt in 1920 om gezondheidsredenen naar Davos in Zwitserland, waar hij de bekende Duitse expressionist E.L. Kirchner ontmoet. Van Kirchner neemt hij het kleurgebruik, de techniek, en de abstrahering van diepte en platte ruimte over. Zo ontwikkelt Wiegers zijn eigen expressionistische stijl. Als Wiegers in 1922 terugkeert naar Groningen is de invloed van Wiegers' kleurgebruik te zien in het werk van de overige Ploegleden.

De overzichtstentoonstelling is te zien in het nieuwe Ploegpaviljoen. Het Ploegpaviljoen wordt op 12 oktober geopend en is mogelijk gemaakt door een genereuze gift van de Stichting Beringer Hazewinkel.

Tijdens deze avondopenstelling kunt u ook de andere tentoonstellingen bezoeken in het Groninger Museum.

Einde persbericht

Groninger Museum