Casema waarschuwt voor mogelijke storingen in kabelontvangst

Datum nieuwsfeit: 22-10-2001
Casema

Den Haag, 16 oktober 2001

Mogelijke storing op kabeltelevisienet in Hillegom, Zandvoort en Beverwijk als gevolg van DVB-T uitzendingen

Van 22 oktober tot 19 november aanstaande kan er mogelijk storing optreden op een aantal zenders uit het kabeltelevisiepakket van Casema in de gemeente Hillegom, Zandvoort en Beverwijk. Deze storingen worden niet veroorzaakt door Casema maar treden op als gevolg van proefuitzendingen van Nozema voor een nieuwe digitale televisietechnologie, Digital Video Broadcasting-Terrestrial (DVB-T). De overheid heeft hiervoor onlangs een vergunning verleend aan Nozema.

Digital Video Broadcasting (DVB) is een nieuwe norm voor digitale televisietechnologie. Digital Video Broadcasting-Terrestrial (DVB-T) is hiervan de variant voor uitzendingen in de ether en maakt digitale televisie-uitzendingen voor ontvangst met een antenne mogelijk. Als de digitale televisiezenders tijdens de testperiode in de lucht komen, is storing te verwachten op de tv-ontvangst van enkele kanalen via de kabel. De signalen binnen ons kabelnet worden niet beïnvloed. Eventuele storingen ontstaan bij klanten thuis. Ze worden veroorzaakt door de digitale signalen die worden uitgezonden door Nozema. De krachtige digitale tv-signalen stralen door de bescherming van de coaxkabel en de aansluitpluggen die de televisie verbindt met de CAI-aansluitdoos in de muur en de video en kunnen een slecht beeld veroorzaken. De DVB-T

proefuitzendingen zijn noodzakelijk om technische metingen te verrichten en apparatuur te testen. Op de volgende televisiekanalen kan er als gevolg van de proefuitzendingen van Nozema storing plaatsvinden:

Zandvoort:

* ZDF (kanaal 23-)

* SBS6 (kanaal 58-)

* ARD (kanaal 21)

Beverwijk:

* BBC 1 (kanaal 23-)

* Discovery (kanaal 58-)

* TCM/Cartoon Network (kanaal 65-)

* RAI (kanaal 21)

Hillegom:

* TRT (kanaal 23-)

* Net5 (kanaal 58-)

* Yorin (kanaal 21)

Klanten die vermoeden storing te ondervinden als gevolg van de DVB-T proefuitzendingen kunnen gratis contact opnemen met de afdeling klantenservice van Casema op telefoonnummer 0800-0692. Gezamenlijk wordt dan bekeken hoe de klachten opgelost kunnen worden. Eventuele storingen worden grotendeels voorkomen met coaxkabels inclusief aansluitpluggen met een minimale afscherming van 75 dB (decibel). Dergelijke kabels bieden bescherming tegen instraling door DVB-T.