Recent uitgebrachte adviezen Raad voor het Landelijk Gebied

nieuw op de website
raadsagenda

Recent uitgebrachte adviezen
Het eerste advies van het werkprogramma 2001-2002 dat werd voltooid is Bergen met beleid, signaaladvies over de implementatie van waterberging en waterbuffering in beleid en uitvoeringsplannen. Het advies is op 28 juni in druk verschenen en aan staatssecretaris Faber van LNV toegezonden.
Ook het advies over vestigingsvoorwaarden voor agroconcerns is voltooid en gepubliceerd. Het advies Agribusiness: steeds meer business, steeds minder agri werd op 31 juli aan minister Brinkhorst toegezonden. In dit advies staat de vraag centraal in hoeverre Nederland vestigingsland blijft voor internationale agribusiness. Geconcludeerd wordt onder andere dat behoud van de gunstige positie blijvende investeringen vraagt van zowel de agribusiness zelf als de overheid.
Het derde advies handelt over de toekomst voor de dierhouderij in ons land. Dit luistert naar de naam Vóór het kalf verdronken is... en is op 5 september aan minister Brinkhorst aangeboden. Dit gebeurde tijdens een bijeenkomst op veehouderijbedrijf Van Adrichem in Schipluiden.

Definitief werkprogramma 2001-2002
Na het overleg plaats tussen de raad en de beide bewindslieden in juni
- en de aanvullingen voor 2002 die dat voor het werkprogramma die daarbij werden besproken - is er thans een definitief en geïntegreerd werkprogramma voor de jaren 2001 en 2002.

Vertrek secretaris van de raad
Teun Klumpers is sinds de instelling van de raad op 1 januari 1997 secretaris van de raad. Per 1 november 2001 zal hij deze positie verlaten. Hij is door het ministerie van LNV gevraagd om het project te gaan leiden dat nader invulling moet gaan geven aan het kabinetsstandpunt over de toekomst van de dierhouderij naar aanleiding van het rapport van de denkgroep Wijffels.
Voorlopig zal de huidige plaatsvervangend secretaris, Bas van Leeuwen, als waarnemend secretaris gaan fungeren.
Deze personele wijzigingen zullen van invloed zijn op de wijze waarop het secretariaat de komende maanden betrokken is bij de verschillende adviesonderwerpen en op de voortgang van de verschillende adviesonderwerpen verlopen.

Uitnodiging website-discussie over advies 'Soortenbeleid' De raad bereidt een advies over het soortenbeleid voor op basis van de ontvangen adviesaanvraag.
Het soortenbeleid maakt vooral de laatste maanden veel discussies los. De raad zou graag de meningen en ideeën uit die discussies bij zijn meningsvorm betrekken. Daarvoor vinden een aantal gesprekken plaats én wordt de mogelijkheid geboden om via deze website een inbreng te leveren.
Uw opmerkingen, suggesties of (verwijzingen naar) relevante ervaringen
- rijp en groen - zijn van harte welkom bij Bas van Leeuwen, secretaris van de voorbereidende werkgroep.
U kunt een formulier gebruiken of direct mailen.

Raadvoor het Landelijk Gebied home