Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Eco-reeks van Opel krijgt vorm

Datum nieuwsfeit: 22-10-2001
Vindplaats van dit bericht
Vindplaats 2
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Carros

Astra ECO4 bijt ECO spits af

ECO-reeks van Opel krijgt vorm

(22 oktober 2001)

Zuinig, milieuvriendelijk en betaalbaar. Dit zijn de drie belangrijkste speerpunten in Opels ECO filosofie. Om die kernwaarden kracht bij te zetten komt Opel met de Astra ECO4, de eerste telg uit het ECO programma.

Nieuw is dus het ECO programma van Opel dat met de Astra ECO4 zijn eerste versie kent en de komende tijd uitgebreid zal gaan worden met een aantal modellen dat net zoals de ECO4 synoniem is voor zuinig en milieuvriendelijk autorijden zonder dat een aanslag op de portemonnee, de prestaties en de toepasbaarheid wordt gepleegd.

Dit vraagt om uitleg. ECO laat zich feilloos associëren met milieu en zuinig. Milieuvriendelijk vanwege de strenge emissie-eisen waaraan alle ECOTEC motoren voldoen, maar ook door een lager brandstofverbruik wordt een positieve bijdrage aan het milieu geleverd. Immers, wie minder verbrandt stoot dus minder uit. Zuinig gaat overigens ook op voor de aanschafprijs van de ECO4. Met zijn prijs vanaf 40.978 gulden (18.595 Euro) is hij geen gulden duurder dan de Astra GL 1.7 DTI, ook al zon zuinige Opel.

ECO4
Terug naar de Astra ECO4. De uitvoering die vanaf volgende week bij de dealer staat te pronken is de perfecte belichaming van de filosofie achter het ECO programma; hij is geen prototype of een technologisch hoogstandje dat tegen absurd hoge prijzen wordt verkocht, maar een uitvoering die dagelijks bruikbaar is met een aanvaardbaar prijskaartje bovendien. In de ECO4 is alle kennis samengevoegd waar Opel al jarenlang aan werkt. De Astra ECO4, die voor het eerst werd getoond op de autotentoonstelling van Frankfurt in 1999 is leverbaar met een drie- of vijfdeurs carrosserie. Hij dankt zijn buitengewoon lage brandstofverbruik aan de 1,7-liter DTI motor met directe inspuiting (55 kW/75 pk), vier kleppen per cilinder, twee bovenliggende nokkenassen en een turbo met tussenkoeler. Daarnaast is er meer aangepast. Zo is de stroomlijn van de carrosserie verder verbeterd door montage van een achterspoiler en het lager leggen van de carrosserie. Daarnaast is de rolweerstand verlaagd door montage van speciale, smallere banden. Tot slot werden de
overbrengingsverhoudingen van de vierde en vijfde versnelling gewijzigd.

De 16V turbodieselmotor met directe inspuiting is gebaseerd op de motor van het lichtgewicht prototype Corsa ECO3, de eerste 3-liter auto ter wereld, die Opel in 1995 voorstelde op de Internationale Autosalon van Frankfurt. De 1.7-liter 4-cilinder met aluminium cilinderkop en dubbele bovenliggende nokkenas werd verder ontwikkeld voor serieproductie in de Astra. Zo is bijvoorbeeld de mechanische inspuiting vervangen door een elektronisch systeem. Met een boring en slag van respectievelijk 79 en 86 millimeter levert de turbodiesel zijn maximum koppel van 165 Nm tussen 1.800 en 3.000 toeren per minuut. Voor een snelle, maximale vermogensontwikkeling zorgt een relatief compacte turbo met tussenkoeler.

Bij de verdere ontwikkeling van de 1.7 DTi motor voor serieproductie in de Astra, heeft veel in het teken van het verlagen van het brandstofverbruik gestaan om deze eerste 4 liter-auto in de compacte middenklasse te maken. Concreter; de Astra ECO4 is in staat om 1 op 25 te halen. In tegenstelling tot andere vergelijkbare projecten gaat het hier om een model met vijf zitplaatsen dat beantwoordt aan de hoogste comfort- en veiligheidseisen en waarin enkel de meest geschikte industriële oplossingen toegepast werden.

De Eco 4 levert hoge prestaties maar blijft daarnaast ook als product toegankelijk. Voorts wordt hij aangeboden met een uitgebreide veiligheidsuitrusting, waaronder airbags, ABS, het door Opel gepatenteerde pedaalontkoppelingssysteem (Pedal Release System), pyrotechnische gordelspanners en electrohydraulische stuurbekrachtiging.

Rijgedrag
Het rijden met de Astra Eco 4 verschilt in niets van het rijden met andere Astra modellen. Behalve dan dat nòg minder getankt zal hoeven worden: ECO rijden ten voeten uit. De ECO4 heeft een conventionele 5-versnellingsbak en de bestuurder hoeft geen speciale rijprogramma's in te schakelen voor een meer zuinige of sportieve rijstijl. Ondanks een relatief lange eindoverbrenging, waardoor het motortoerental laag blijft, spurt de Astra ECO4 van 0 tot 100 kilometer per uur in slechts 15,0 seconden en haalt hij een topsnelheid van 175 kilometer per uur.

ECO en de toekomst
Binnenkort zal het ECO programma worden uitgebreid met twee modellen. Als eerste komt de Astra 1.2 ECO op de markt. Een model dat met een vanafprijs van 33.044 gulden niet alleen uitermate vriendelijk is geprijsd, maar dat met zijn zuinige 55kW/75 pk sterke 1.2 motor ook nog eens uitstekende prestaties levert. En dat alles zonder afbreuk te doen aan de alom geprezen eigenschappen van elke Astra, diens ruimte en natuurlijk gebruiksgemak.

Niet voor niets was het Duitse autoblad Auto Motor und Sport uitermate lovend over de meest betaalbare Astra van dit moment in een directe confrontatie met zijn twee belangrijkste concurrenten.

Hij laat nog tot begin volgend jaar op zich wachten, maar de volgende loot aan de ECO boom is er evenzo één om enthousiast van te worden: de Corsa ECO2 1.0 easytronic. Deze nieuwe versie van de eind vorig jaar geïntroduceerde Corsa koppelt een zuinige 1.0 liter motor aan een semi-automatische vijfversnellingsbak.
De Corsa ECO2 springt zelfs zo zuinig met benzine om dat hij de eerste benzineauto in zijn klasse wordt met een verbruik van minder dan 5 liter per 100 km. Dit wordt bewerkstelligd door de verbeterde stroomlijn in combinatie met de baanbrekende easytronic transmissie.

De easytronic transmissie combineert het beste uit twee werelden: hij laat zich schakelen als een handbak zonder dat de bestuurder het koppelingspedaal hoeft in te trappen. Desgewenst kan de bestuurder de versnellingsbak ook geheel automatisch laten schakelen.

Nog een aantal belangrijke voordelen van de easytronic transmissie zijn zijn lage gewicht, zijn geringe afmetingen en de aanwezigheid van een droge plaatkoppeling. Bij dit type koppeling ontbreekt slip dat bij een koppelomvormer van een automatische transmissie wel aanwezig is. Daardoor ligt het verbruik van een motor met easytronic versnellingsbak een stuk lager dan bij een vergelijkbare motor met automaat.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie