Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Richard Burns in 2002 bij Peugeot

Datum nieuwsfeit: 22-10-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Peugeot Nederland

Maximale score op Corsica. Richard Burns in 2002 bij Peugeot Maximale score op Corsica. Richard Burns in 2002 bij Peugeot Jesus Puras, de Spaanse Citroën-rijder, mocht dan de Tour de Corse winnen, zijn Xsara was niet aangemeld voor punten in het rallywereldkampioenschap voor constructeurs. Het Total Peugeot-team, dat met Gilles Panizzi en Didier Auriol tweede en derde werd op Corsica, scoorde zodoende het maximum aantal van 16 punten voor het klassement van de fabrikanten. En omdat Ford in de eilandrally met lege handen bleef, is Peugeot de koploper tot op zeven punten genaderd. Met nog twee wedstrijden te gaan, in Australië en Groot-Brittannië, is het World Rally Championship ongemeen spannend geworden. De Franse WK-ronde begon met het nieuws dat de 30-jarige Brit Richard Burns na dit seizoen zijn Subaru Impreza verruilt voor een Peugeot 206.

De openingsdag van de klassieke Tour de Corse kende slechts vier klassementsproeven. De vijfde KP werd namelijk afgebroken en niet geteld, nadat Tommi Mäkinen met zijn Mitsubishi Lancer over de kop was geslagen en bijrijder Risto Mannisenmäki met ernstige rugklachten voorzichtig uit het wrak moest worden gehaald om direct naar het ziekenhuis te worden gevlogen. Mäkinen had vlak voor de wedstrijd een transfercarrousel op gang gebracht met de aankondiging dat hij Mitsubishi gaat verlaten en volgend jaar voor Subaru rijdt. Peugeot Sport reageerde onmiddellijk, door Subaru-rijder Richard Burns voor twee jaar te contracteren. Eveneens voor (nog) twee jaar werden vastgelegd Marcus Grönholm, Gilles Panizzi en Harri Rovanperä. De toekomst van Didier Auriol is nu even onduidelijk.

De start van de Ronde van Corsica verdrong dit nieuws naar de achtergrond. De smalle, kronkelige weggetjes, een aaneenschakeling van hobbelige asfaltlapjes, eiste al snel de eerste slachtoffers. Nog voor het ongeluk van Mäkinen lagen Philippe Bugalski (Citroën Xsara) en Carlos Sainz (Ford Focus) al uit de rally, terwijl Sainz teamgenoot Colin McRae door problemen achterop raakte en ook Subaru-rijder Richard Burns achterstand opliep.

Bij Peugeot ging evenmin alles perfect: Gilles Panizzi klaagde over de wegligging en Didier Auriol verloor tijd door een lekke band; hetzelfde overkwam Marcus Grönholm, die bovendien een flinke barst in de voorruit opliep. Maar het trio nam desondanks de plaatsen twee, drie en vier in achter de leidende Citroën van Jesus Puras. De Spanjaard zou de rest van de wedstrijd niet meer omkijken.

Van het mooie weer van de eerste dag was de volgende ochtend weinig meer over. Auriol had zelfs de pech dat het precies voor zijn startbeurt op proef 7 hard begon te regenen. Daardoor verloor hij een halve minuut op de voor hem gestarte Puras en Panizzi. Maar dat was niets vergeleken bij de pech van Grönholm. Hoewel pech? Nee, het was mn eigen fout, zei de Fin. Op KP 3 raakte ik een rotsblok, spinde en raakte toen weer iets. Ik had die bocht scherper moeten aansnijden. Op drie wielen haalde Grönholm aangeslagen de proeffinish. Omdat daarna nog een proef van 30 km lengte volgde en een verbindingsstuk naar de eerstvolgende service, had het geen zin om verder te gaan.

Ook de derde dag was het weer onvoorpelbaar: door fikse buien was het wegdek vol met plassen en stroompjes. Ik liep tot 17 seconden in op Puras, zei Panizzi, maar het had geen zin om zoveel te riskeren. We besloten dat het belangrijker was om hier zoveel mogelijk WK-punten bij de constructeurs te verdienen dan een alles-of-niets-poging te ondernemen om de wedstrijd te winnen.

Auriol zag er evenmin heil in om aan te vallen: Mijn derde plaats is veilig en de tweede is buiten bereik. Als Puras pech krijgt of een fout maakt, hebben we geluk. Maar dat gebeurde niet. De Spaanse Citroën-rijder had in de gaten dat het Peugeot-team voor de fabrikantenpunten ging en hoefde niet meer voluit te gaan.

Achter de Citroën en de beide Peugeots eindigden drie Subarus. Richard Burns was de eerste, dankzij teammaat Petter Solberg. Die klokte aan het eind met opzet te laat in om Burns voor te laten in de rangschikking. Hierdoor kreeg de Brit een WK-puntje meer. Achter Solberg finishte de Est Markko Martin, een talent waarop Ford zit te azen. En als zevende in de Tour de Corse eindigde Harri Rovanperä met een 206 van het Italiaanse HF Grifone-team, waarmee de Fin opnieuw waardevolle ervaring opdeed in een asfaltrally. Rovanperä is als vierde officiële Peugeot-rijder aangemeld voor punten in de Rally van Australië. Dat evenement, over de slipperige bushpaden in het achterland van Perth, wordt een heel ander verhaal...

Uitslag Rally van Frankrijk (Tour de Corse):

1. Puras/Marti (E/E), Citroën Xsara

2. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206
4. Burns/Reid (GB/GB), Subaru Impreza
5. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
6. Martin/Park (EE/GB), Subaru Impreza
7. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206

3. Richard Burns 34

4. Carlos Sainz 33
6. Gilles Panizzi 22
7. Didier Auriol 19
8. Marcus Grönholm 16
2. Peugeot 76
3. Mitsubishi 67
4. Subaru 55
6. Hyundai 13
Volgende wedstrijd: Rally van Australië, 1-4 november 2001.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie