Regering moet spraaktechnologie en tewerkstelling redden

Datum nieuwsfeit: 22-10-2001
Vlaamse Volksunie

L&H: Vlaamse regering moet ingrijpen om spraaktechnologie en tewerkstelling te redden (22/10/01)

Het Gentse Hof van Beroep heeft het gerechtelijk akkoord voor LHSP vernietigd. Binnenkort valt het doek hoe dan ook volledig over dit bedrijf, zelfs als de nieuwe aanvraag tot gerechtelijk akkoord zou goedgekeurd worden. L&H creëerde ooit enorm veel verwachtingen en maakte daarna tienduizenden slachtoffers. De geschiedenis zal ooit geschreven worden. Het gerecht zal uitspraak doen over de burgerlijke aansprakelijkheid en de strafrechtelijke verantwoordelijkheid.

DE VLAAMSE L&H-TECHNOLGIE

Bij dit alles mogen we niet vergeten dat L&H in Vlaanderen in de afgelopen jaren meerdere technologieën ontwikkeld en marktrijp gemaakt heeft : Spraakherkenningstechnologie (ASR),
Tekst-naar-spraak-technologie (TTS), Dialoogtechnologie, Gegevensbanken.

Deze technologieën werden ontwikkeld door teams van hooggeschoolde taalkundigen en ingenieurs. Ondanks de crisis zijn deze teams in Vlaanderen tot op heden in hoge mate intact gebleven.

DE TECHNOLOGIE-MARKT

Het is duidelijk dat de technologie-markt het wereldwijd moeilijk heeft. Toch is er niemand die gelooft dat die markt voor eens en altijd reddeloos verloren zou zijn. Mensen blijven telefoneren, meer en meer mensen gebruiken computers en het internet enz.

In de laatste twee weken zijn er drie opmerkelijke initiatieven aangekondigd in de marktsegmenten waarin L&H actief is. Die initiatieven geven aan dat er iets beweegt in de technologiemarkt in het algemeen en in de markt van de spraaktechnologie in het bijzonder:

De Franse regering verlaagt drastisch de kostprijs van UMTS licenties. Dit initiatief geeft alvast de Franse telecomoperatoren de nodige ademruimte voor de ontplooiing van de volgende generatie mobiele telefonie en de ontwikkeling van bijhorende diensten. De prijsverlaging kan niet zonder gevolgen blijven op het Europese vlak.

Microsoft, Intel, Cisco, Philips en Speechworks hebben vorige week een initiatief aangekondigd om samen een software standaard te ontwikkelen die moet toelaten om spraaktechnologie op grote schaal te integreren in applicaties voor Internet services via telefoon, PC en draadloze digitale assistenten (PDA).

Verder introduceert IBM een nieuwe computer chip met specifieke instructies voor spraakherkenning, voor toepassing in computerplatformen zoals PDAs.

DE UITVERKOOP BIJ L&H

Het gerechtelijk akkoord was een liquidatie-scenario. Met de omzetting van de schulden van Dictaphone in aandelen Nieuw-Dictaphone werden bepaalde schuldeisers reeds bediend.

De laatste crisis van L&H zal, ofwel d.m.v. een laatste gerechtelijk akkoord of na faillissement, uitmonden in een uitverkoop via een veilingsproces waarbij de technologie en het menselijk kapitaal als geheel of in delen aan de hoogste bieder(s) zullen worden verkocht.

Na het principiële bod van begin oktober, gisteren omgezet in een bindend bod, is SpeechWorks, een Amerikaanse, beursgenoteerde venootschap goed op weg om de Vlaamse spraakherkennings- en tekst-naar-spraak-technologie en een handvol van de 250 in Vlaanderen tewerkgestelden in te palmen. Sommige waarnemers vrezen dat het hier slechts om een tijdelijke tewerkstelling gaat ter ondersteuning van de overdracht van de technologie naar de VS.

VALT ER NOG IETS TE REDDEN ?

De N-VA is van mening dat de Vlaamse Regering al het mogelijke moet doen om de technologie en de werkgelegenheid te behouden.

Tien jaar geleden moest de markt voor spraaktechnologie nog voor een groot stuk gemaakt worden, vandaag is die markt er. Nu krijgen de grote (buitenlandse) spelers de mogelijkheid om de L&H-technologie binnen te rijven en op korte termijn te gelde te maken. Wij zien Vlaanderen liever de vruchten plukken.

Ongetwijfeld zullen in de nakende technologieveiling ook andere geïnteresseerde partijen opduiken. Het lijkt ons dan ook wenselijk dat Vlaamse overheidsinstanties en Vlaamse durfkapitaalfondsen het verkoopsproces pro-actief volgen en beloftevolle initiatieven gericht op duurzame tewerkstelling en technologieontwikkeling in Vlaanderen steunen.

Minister Van Mechelen heeft vroeger reeds in het Vlaamse Parlement laten weten geregeld met LHSP te overleggen om na te gaan hoe de technologie van de spraakgroep kon worden gevrijwaard. Hij zou, zodra het herstelplan was goedgekeurd, contact hebben met de gedelegeerd-bestuurder, Philippe Bodson, om na te gaan hoe de Vlaamse overheid tussenbeide kon komen.

Vlaams volksvertegenwoordiger Chris Vandenbroeke zal minister Gabriëls hierover ondervragen.

Kan de L&H-technologie en de tewerkstelling verankerd en gered worden door middel van expansiesteun, conform de Europese richtlijnen, ofwel door een tussenkomst van de Participatie Maatschappij Vlaanderen ?

De Vlaamse regering moet hoe dan ook een vervolg breien aan het standpunt van minister Van Mechelen.

Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA)