Cijfermateriaal over de koeriersector

Fax. (00 32) 2 217 70 08

T.a.v. de redactie

Brussel, 22 oktober 2001

Uniek cijfermateriaal over de koeriersector

De markt van koerierdiensten is duidelijk zeer dynamisch en concurrentieel en kent de laatste jaren een sterke groei. Op dit ogenblik blijken er in Vlaanderen en Brussel een 550-tal bedrijven actief. Maar er is weinig geweten over hoe die sector er precies uit ziet. Welke diensten leveren ze? Hoe groot zijn ze? Hoe zijn ze georganiseerd? Hoe zit het met de mensen die er werken? Wat zijn de knelpunten binnen deze sector?

STV- Innovatie & Arbeid heeft alle koerierbedrijven in Vlaanderen en Brussel telefonisch bevraagd. Op die manier heeft STV, zeker gezien de grote respons van bijna 70%, uniek cijfermateriaal over deze sector verzameld.

· 53% van de koerierbedrijven zijn éénmanszaken
· maar 2% heeft meer dan 50 werknemers in dienst
· 39% heeft een omzet kleiner dan 3 miljoen BEF
· 36% heeft geen koeriers in dienst, maar werkt met onderaannemers
· 20% haalt meer dan 75% van zijn omzet uit het in onderaanneming rijden voor andere koerierbedrijven
· 41% van de koeriers heeft een diploma hoger onderwijs
· ...

koeriersector: een groeimarkt
In België kent de sector van de koerierdiensten voornamelijk de laatste tien jaar een sterke ontwikkeling. De groeiende vraag naar deze diensten heeft voornamelijk te maken met veranderingen in de industriële productieprocessen en distributie. De hogere kosten van expressevervoer worden dan (gedeeltelijk) gecompenseerd door kostenbesparingen elders in het productieproces (voorraadkosten e.d.). Koerierdiensten worden nog slechts gedeeltelijk gebruikt in dringende en onvoorziene omstandigheden. Meer en meer bedrijven werken systematisch en structureel met koerierbedrijven. Ze zijn met andere woorden geëvolueerd tot een vast onderdeel van de logistieke keten.

veel éénmanszaken en kleine bedrijven
De sector bestaat voor iets meer dan de helft (53%) uit éénmanszaken. Slechts 2% heeft meer dan 50 werknemers in dienst. Ook de omzetcijfers geven hetzelfde plaatje. De helft van de bedrijven heeft een omzet van kleiner dan 5 miljoen. Slechts 4% een omzet van meer dan 200 miljoen. De tewerkstelling schatten we voor heel de sector op 4800 werknemers. Deze tewerkstelling is heel erg geconcentreerd. Zo blijkt 51% van alle werknemers voor één van de vier groten (UPS, TNT, DHL, FedEx) te werken.

onderaanneming en uitbesteding troef
De vraag is vaak onvoorspelbaar en kan zozeer verschillen dat een koerierbedrijf zelf zeer flexibel moet georganiseerd zijn. De oplossing daarvoor bestaat in het zelf uitbesteden van activiteiten, al dan niet in combinatie met het flexibel inzetten van eigen personeel. Het gaat dan over het uitbesteden van de eigen kernactiviteit: nl. het ophalen en afleveren van zendingen. Een opvallend gegeven is dan ook dat 36% van de koerierbedrijven geen koeriers in dienst heeft, maar met onderaannemers werkt. Hier zitten éénmanszaken tussen die occasioneel iets uitbesteden, maar ook bedrijven waarvan de zaakvoerder alle opdrachten systematisch aan onderaannemers doorgeeft. Daarnaast werkt 26% met een mix van eigen koeriers en onderaannemers, terwijl 38% nooit met onderaannemers werkt. Dit lijkt enigszins samen te hangen met het type diensten die men aanbiedt (sprint versus 24u-distributie). Door te werken met onderaannemers zijn de kosten beter te beheersen.Onderaannemers krijgen meestal een vast bedrag per kilometer of stop en zo moet men zelf niet investeren in een wagenpark. Verder kan men zo erg flexibel werken en vermijdt men rekening te moeten houden met de arbeidswetgeving.

de koerier
De koerier is dus vaak een zelfstandige, ook al rijdt hij voor één bepaalde opdrachtgever, in de kleuren van die opdrachtgever, draagt hij het uniform van die opdrachtgever,... Toch werken er zo een 2000 koeriers in loondienst in Vlaanderen en Brussel. Deze koeriers blijken zeer hoog opgeleid te zijn. 41% heeft een diploma hoger onderwijs. Het is dan ook een erg veeleisende job. Er wordt een sterke verantwoordelijkheidszin, een goede talenkennis en voldoende stressbestendigheid verwacht. Daarnaast vraagt men een zeer grote flexibiliteit. Zo geeft een meerderheid van de bedrijven toe dat hun koeriers hun uurroosters minder dan 14 dagen op voorhand kennen, hoewel dit wettelijk verplicht is.

knelpunten
Deze sector lijkt vooral te draaien op prijsconcurrentie. Hierover ondervraagd, lijken de bedrijven zelf vooral betrouwbaarheid, snelheid en klantvriendelijkheid als hun voornaamste troeven te beschouwen. Wat knelpunten betreft, is deze sector niet geheel verschillend van de andere sectoren. Voor werkgevers is de arbeidswetgeving en het vinden van personeel, samen met de problematiek van de vergunningsplicht een probleem. Voor de vakorganisaties zijn de onderaanneming, flexibiliteit en globalisering een bron van zorgen en ongerustheid.

het onderzoek
Wat het survey-onderzoek betreft werden alle bedrijven die in juni 2000 in de Gouden Gids onder de rubriek koerierdiensten stonden telefonisch bevraagd. Hiervan werkte 342 bedrijfsleiders (+/-70% respons) mee. De onderzoekster had ook een uitgebreide reeks gesprekken met mensen in de sector en bij de sociale partners.

Voor meer informatie over dit persbericht kan u contact opnemen met STV-Innovatie & Arbeid, Hadewych Bamps, 02/20.90.152, (hbamps@serv.be). De resultaten van het onderzoek zijn verschenen in een uitgebreid informatiedossier en in een beknopte en vlot leesbare brochure. Beide zijn te bestellen bij STV Innovatie & Arbeid, Jozef II straat 12-16, 1000 Brussel, tel. 02/20.90.111 aan respectievelijk 150 BEF (3,72 EUR) en 250 BEF (6,20 EUR).