Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

19e Eeuwse schilderijen in Culemborg en Rotterdam

Datum nieuwsfeit: 24-10-2001
Bron: Sotheby's
Zoek soortgelijke berichten
Sotheby's

SOTHEBY'S
Press Release

Belangrijke 19de Eeuwse Schilderijen,
waaronder
Gezicht op de Binnenpoort te Culemburg door Cornelis Springer en
Gezicht in Rotterdam door Willem Koekkoek

De veiling van belangrijke 19de eeuwse Europese schilderijen bij Sotheby's Amsterdam op woensdag 24 oktober 2001 omvat een unieke selectie topwerken uit de Nederlandse romantische school. Deze werken zijn afkomstig uit verschillende privé-collecties en kunnen zonder enige twijfel gerekend worden tot het beste wat de Nederlandse romantiek heeft voortgebracht.

Van een van onze belangrijkste schilders van Stadgezichten is Cornelis Springer. In de 19de eeuw ontwikkelde deze telg uit een Amsterdams architectengeslacht zich tot de veruit de belangrijkste schilder van topografische stadsgezichten. Het gezicht op de Binnenpoort van Culemborg (ook wel de Lanxpoort genoemd) uit 1865 vormt hiervan een sterk voorbeeld (Nlg 700.000-900.000). Springer bezocht het schilderachtige stadje op een van zijn vele reizen door Nederland. Van de zes schilderijen die hij hier vervaardigde, is dit werk het meest indrukwekkend. Dit rijk gestoffeerde, zonnige stadsgezicht werd indertijd (op 18 november 1865) direct van de kunstenaar gekocht voor 350 gulden. Op dat moment was Springer reeds een gevierd schilder. Hij zag zich dan ook genoodzaakt wachtlijsten aan te leggen, die konden oplopen tot niet minder dan 2 à 3 jaar.

Een ander hoogtepunt is een groot Gezicht in Rotterdam van Willem Koekkoek, zoon van de bekende zeeschilder Hermanus Koekkoek (Nlg 600.00-800.000). Koekkoek vond topografische juistheid gewoonlijk niet zo belangrijk: hij streefde er naar de stadjes zo mooi mogelijk weer te geven door gebouwen te bedenken of ze te herschikken zodat de compositie evenwichtiger werd. Deze methode werd ook wel capriccio genoemd. Echter, het nu aangeboden schilderij is geen capriccio; hier heeft Koekkoek duidelijk gekozen voor een bepaalde plek Dit schilderij spreekt tot de verbeelding door het imposante formaat en de zeer gedetailleerde uitwerking. De rijk versierde gevels en de vele tientallen figuren die het schilderij bevolken zijn uiterst precies weergegeven. Op het schilderij maakt de kunstenaar ons getuige van een bijzonder voorval: het moment van de uitbraak van een brand in het oude centrum van Rotterdam. De menigte tracht zich in grote haast een weg te banen naar een ophaalbrug, wat tot chaotische taferelen leidt. Sommigen hangen nieuwsgierig uit het raam, anderen rennen verschrikt het huis uit. Het onderwerp van dit stadsgezicht is absoluut uniek in de 19de eeuwse romantische schilderkunst.
Een tweede schilderij van Koekkoek toont Timmerlieden in de straten van een Hollands stadje. Dit doek draagt het signatuur van de kunstenaar en meet 66 x 83,8 cm. (Nlg 380,000-420,000).

Andreas Schelfhout, de nestor van het 19de eeuwse romantische ijsgezicht, is vertegenwoordigd met een prachtig IJsgezicht met schaatsers bij een ´koek en zopie´ (Nlg 600.000-800.000). Hij vervaardigde dit paneel in 1858, op het hoogtepunt van zijn schilderscarrière. Typisch voor de ijsgezichten uit deze periode is de laag gehouden horizon, die het landschap een enorme diepte verschaft. De weergave van het ijs is onovertroffen: de talloze krassen, scheuren, luchtbellen en spiegelingen zijn buitengewoon realistisch en gedetailleerd weergegeven. In dit schilderij weet Schelfhout een perfecte balans te creëren tussen zijn veelgeprezen, vrije penseelvoering en een verfijnde, gedetailleerde weergave.

Van de ´Prins der landschapschilders´, Barend Cornelis Koekkoek, bevat de veiling meerdere werken, waaronder een verfijnd, panoramisch Gezicht op het Rijngebied rondom Kleef (Nlg 400.000-600.000). Deze schilder stond aan de basis van een school van landschapschilders die zich verzameld had in Kleef, waar Koekkoek sedert 1834 verbleef en een eigen schildersacademie had opgezet. Het schilderij dat in de veiling is opgenomen dateert uit 1851 en toont een onderwerp waaraan Koekkoek zijn grootste faam ontleent: herders in een weids, heuvelachtig rivierdal met een stad in het verschiet, dit alles gezien in het zachte licht van een vroege avond.

Adrianus Eversen (1818-1879), leerling van Cornelis Springer, is vertegenwoordigd met een Winters stadsgezicht (Nlg 50.000-70.000) en een fraai gezicht op de stad Haarlem (gesigneerd linksonder, 33 x 44 cm., Nlg 50.000-70.000). Een zonnig gezicht op de Oude Gracht in Utrecht door Johannes Christiaan Karel Klinkenberg (1852-1924) heeft een geschatte opbrengst van Nlg 60.000-80.000.

Johannes Christiaan Schotel (1787-1838) was een van de belangrijkste marine schilders van zijn tijd en heeft veel bijgedragen aan de wederopleving van de marineschilderkunst in de 19de eeuw, nadat deze in de 18de eeuw veel aan populariteit had ingeboet. Het doek Zeilboten in een riviermonding is een fraai voorbeeld van Schotel's talent en toont zijn uitstekende techniek voor de weergave van licht (Nlg 110.000-140.000).

Van alle schilders uit de Romantiek blijft Wouterus Verschuur (1812-1874) ongeëvenaard in zijn majestueuze weergave van paarden. Zijn schilderijen tonen een hoge mate van perfectie en de inventieve composities en degelijke techniek verraden een bekwame kunstenaar, wat duidelijk zichtbaar is in het paneel Paarden bij een drinkplaats (gesigneerd, 59,7 x 48,3 cm, Nlg 450.000-550.000).

Opmerkelijk is een schilderij van Jagers in de sneeuw door door Johan Bernard Klombeck (1815-1893) samen met de Belgische kunstenaar Eugène Joseph Verboeckhoven (1798-1881). Deze samenwerking begon in de jaren '60 van de 19de eeuw; Klombeck schilderde de landschappen, waarin Verboeckhoven later de figuren en dieren in aanbracht. Dit grote doek is door beide schilders gesigneerd en linksonder gedateerd 1869 (92,7 x 123,2 cm, Nlg 320.000-350.000).

De sectie Haagse School en Amsterdamse Impressionisten biedt een indrukwekkend doek met Bomschuiten op het strand bij Scheveningen door H.W. Mesdag, grondlegger van de Haagse School (Nlg 200.000-300.000). Zijn leermeester Willem Roelofs (1822-1897), die het grootste deel van zijn artistieke loopbaan in Brussel verbleef, is vertegenwoordigd met een los geschilderd, typisch Hollands landschap met Grazende koeien in een veld (Nlg 25.000-35.000). De veiling biedt voorts belangrijke werken van de Amsterdamse Impressionist Isaac Israels (1865-1934), zoals de bijzonder fraaie pastel In het naaiatelier (Nlg 160.000-180.000), een doek met een Gezicht op het Muntplein in Amsterdam (Nlg 100.000-150.000) en een Zittend naakt (Nlg 80.000-120.000).
Ook onder de hamer komt een collectie werken van de kunstenaar Jan Zoetelief Tromp (1872-1947), de schoonzoon van B.J. Blommers. Vrolijk en aandoenlijk is een schilderij van Spelende Kinderen op het strand bij Katwijk, met een richtprijs van Nlg 80.000-120.000.

De catalogus met afbeeldingen van alle lots is vanaf eind september beschikbaar en is tevens te vinden op SOTHEBYS.COM.

Kijkdagen: 20-23 oktober, dagelijks van 10 tot 16 uur, op vrijdag tot 20 uur

Foto's zijn beschikbaar en kunnen u op verzoek per post of email (jpg) worden toegestuurd

Met vriendelijke groet,

Diana Ridderikhoff
Press / Public Relations
Sotheby's Amsterdam
De Boelelaan 30
1083 HJ Amsterdam

* 31 (0)20 550 2205

* 31 (0)20 550 2310
(diana.ridderikhoff@sothebys.com)


---

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie