Politiebericht Groningen

Politiebericht Groningen
Woensdag 24 oktober 2001

Dagelijkse berichten

Sappemeer: dronken automobilist maakt brokken
In de Kleinemeersterstraat in Sappemeer heeft de politie dinsdagavond een 48-jarige man en een 50-jarige man, beiden uit Hoogezand aangehouden. Beide worden verdacht van rijden onder invloed. De politie trof beide mannen aan terwijl de 50-jarige verdachte optrad als bestuurder van een auto die, in verband met een lege tank, werd geduwd door de 48-jarige verdachte samen met een derde man. De derde man bleek later de eigenaar van de auto te zijn. De politie was op zoek naar de auto nadat getuigen hadden gezien dat met de auto schade was toegebracht aan drie aan de Knipper in Sappemeer geparkeerde autos. Beide aangehouden mannen werden naar het politiebureau gebracht. Daar bleek dat de man die auto bestuurde, terwijl die geduwd werd, onder invloed verkeerde. Bij hem werd 2.3 promille alcohol gemeten. De man krijgt proces-verbaal voor het besturen van een auto onder invloed van alcoholhoudende drank. Zijn rijbewijs is door de politie ingevorderd. Tevens kwam bij het politieonderzoek vast te staan dat de 48-jarige verdachte als bestuurder van de auto optrad toen daarmee op de Knipper tegen de drie geparkeerde autos werd gebotst. Deze man is niet in het bezit van een rijbewijs. Hij bleek ook onder invloed van alcohol te verkeren. Bij hem werd 1.8 promille alcohol gemeten. Hij krijgt proces-verbaal voor rijden onder invloed en doorrijden na aanrijding. Beide verdachte krijgen tevens proces-verbaal voor het rijden met een auto die niet verzekerd en APK gekeurd is. Voor deze feiten wordt ook tegen de derde man, de eigenaar van de auto, proces-verbaal opgemaakt. De verdachten zijn na verhoor heengezonden.

Kropswolde: gewonde bij ongeval
Een 37-jarige man uit Zuidlaren is dinsdagmiddag gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Woldweg in Kropswolde. De auto van het slachtoffer werd van achteren aangereden door de wagen van een 64-jarige man uit Kropswolde nadat die zelf was aangereden door een bestelauto, bestuurd door een 55-jarige man uit Hoogezand. Die zag de voor hem remmende autos te laat en kon niet meer tijdig stoppen. Het slachtoffer liep rug- en knieletsel op en is naar een ziekenhuis gebracht. Het kentekenbewijs van zijn auto en dat van de auto van de man uit Kropswolde zijn door de politie ingenomen in verband met de zware schade die de wagens bij de aanrijding hebben opgelopen. De autos zijn door een berger afgevoerd.

Scheemda: doorrijder aangehouden na gebruik pepperspray In de Kloosterlaan in Winschoten heeft de politie dinsdagavond een 27-jarige man uit de plaats aangehouden. De man wordt verdacht van doorrijden na een aanrijding die hij had veroorzaakt op de Oude Rijksweg in Scheemda. Hij reed daar met zijn auto tegen een aantal betonblokken van een de verkeersgeleiding. Na even te zijn gestopt reed de man door. De politie trof de wagen even later rijdend aan. De auto werd op dat moment bestuurd door de vader van de verdachte die, nadat hij van zijn zoon had gehoord dat hij een aanrijding had gehad, onderweg was om de schade te regelen. Zoon was inmiddels thuis. Daar werd hij door de politie aangetroffen. De man, die onder invloed van alcohol verkeerde, was erg agressief en weigerde mee naar het bureau te gaan. Ook wilde de man de agenten te lijf maar kon door de inmiddels weer thuis gekomen vader worden tegengehouden. Om de vader de kans te geven zijn zoon te kalmeren trok de politie zich korte tijd terug. Daarbij zag de verdachte kans de woning uit te vluchten, maar kon kort daarop in de tuin van de buren worden aangehouden. Hij verzette zich opnieuw tegen de aanhouding en kon pas nadat de politie gebruik had gemaakt van pepperspray worden overmeesterd. De man weigerde medewerking aan de blaasproef en de ademanalyse. Hij is ter ontnuchtering en voor nader onderzoek en verhoor ingesloten.

Ter Apel: gewonde bij ongeval
Bij een verkeersongeval op de Heemstraat in Ter Apel is dinsdagmorgen een 74-jarige vrouw uit Emmen gewond geraakt. De vrouw reed in haar auto in de richting van de Stationstraat en kreeg op de kruising van die weg met de Heemstraat geen voorrang van een 50-jarige automobilist uit Ter Apel. Er volgde een botsing waarbij de vrouw borst- en beenletsel opliep. Ze werd voor behandeling naar een ziekenhuis gebracht. Haar auto raakte zwaar beschadigd en werd, net als de wagen van de Ter Apeler, afgevoerd door een bergingsbedrijf.

Tolbert: ongeval met letsel
Een 44-jarige vrouw uit de gemeente Marum is dinsdagmiddag gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Mensumaweg in Tolbert. De vrouw reed in haar auto en kreeg op de kruising met de Noorderweg geen voorrang van een 57-jarige automobilist uit de gemeente Grootegast. Er ontstond een botsing tengevolge waarvan het slachtoffer met haar auto in een sloot belandde. Ze liep aangezichtsletsel op en is naar een ziekenhuis gebracht voor behandeling. Haar auto is door een bergingsbedrijf uit de sloot getakeld.

Groningen: winkeldief op de fiets ervandoor
Een 28-jarige man uit Groningen ging dinsdagochtend na de diefstal van drie spijkerbroeken bij een kledingwinkel in de Herestraat er op de fiets vandoor. Aanvankelijk werd hij tegen gehouden door twee werkneemsters van de zaak. De gewaarschuwde politie trof de man aan in de Bruine Ruiterstraat waar hij ten val was gekomen. Hij bekende de diefstal en kreeg een proces-verbaal.

Groningen: automobiliste met drank op veroorzaakt aanrijding P de WA Scholtenstraat veroorzaakte een 26-jarige automobiliste uit Groningen dinsdagochtend een aanrijding. Zij reed tegen een auto op die doorschoof tegen een andere auto. Direct na de aanrijding reed de Groningse door. Haar kenteken werd genoteerd en de vrouw werd bij haar woning aangehouden. Zij bleek zwaar onder invloed en blies vier keer de toegestane hoeveelheid van 0.5 promille. Haar rijbewijs is ingevorderd en een proces-verbaal opgemaakt.

Groningen: Drent beledigt agenten
Een 44-jarige man uit Zuidlaren werd dinsdagavond in de Oosterstraat aangehouden voor belediging van twee agenten. De man maakte, zonder direct aanwijsbare reden, een beledigend handgebaar naar de surveillerende agenten. Hij werd meegenomen naar het bureau en kreeg een proces-verbaal.

Groningen: inbreker school opgepakt
Op aanwijzingen van een getuige kon de politie dinsdagnacht een 20-jarige Stadjer aanhouden voor inbraak in een school aan de Heinsiusstraat. De man trapte een ruit van een voordeur van de school in en bemerkte toen hij binnen was dat het alarm af ging. Hij werd buiten de school aangehouden en bekende de inbraak.

Groningen: poging beroving
Dinsdagavond werd een 44-jarige vrouw uit Groningen belaagd op de Albrondaheerd door een nog onbekende man die haar bedreigde met een mes. De vrouw had geld gepind en werd van achteren belaagd. Zij verzette zich en trok daarbij de aandacht van passerende getuigen. Toen deze dichterbij kwam ging de overvaller er zonder buit lopend vandoor. De hevig geschrokken vrouw liep een verwonding aan haar hand op en werd voor behandeling naar het ziekenhuis gebracht. De politie stelt een nader onderzoek in.

Groningen: automobilist tegen lantaarnpaal
Op de Trompsingel vloog een 35-jarige Groninger automobilist dinsdagavond uit de bocht en kwam tot stilstand tegen een lantaarnpaal. De auto liep zware schade op en de bestuurder werd met licht letsel naar het ziekenhuis gebracht.

Groningen: vader ontvoert kind
Een 50-jarige man uit Siddeburen is dinsdag aangehouden voor bedreiging en wederrechtelijke vrijheidsberoving. De man had dinsdagochtend zijn 2-jarig zoontje weggenomen bij een kinderdagverblijf in de stad. De 36-jarige moeder uit Groningen deed aangifte bij de politie en de man werd in overleg met justitie aangehouden. Het echtpaar ligt in echtscheiding en er zijn al langer problemen rond het kind. Het jongetje is herenigd met de moeder en zitten op een opvangadres.

Inlichtingen: afdeling Communicatie, 0900 - 8844. (30 ct/min).