Verslag over hervorming van Europese Raad aangenomen

Wim van Velzen

Persbericht drs Wim van Velzen

Hervorming van de Raad

Op 25 oktober 2001 is het verslag van rapporteur Poos over de hervorming van de Raad van Ministers aangenomen. Verschillende gebreken in het functioneren van de Raad, zoals de vergaderingen achter gesloten deuren en de steeds complexere
besluitvormingsprocedures, ondermijnen de efficiëntie van dit orgaan en de beginselen van democratie en openbaarheid. Het Parlement pleit voor een reorganisatie van de Raad, zonder evenwel het Verdrag te wijzigen of afbreuk te doen aan het roulerend voorzitterschap.

Afgezien van de resultaten van de Top van Laken en de Conventie ter hervorming van het Verdrag is een hervorming van de Raad in ieder geval noodzakelijk om te zorgen voor goed bestuur, zeker met het oog op de uitbreiding. Ook nu al is de Raad steeds inefficiënter geworden. Vooral de Raad algemene zaken heeft belangrijk aan invloed ingeboet in het voordeel van de vakraden, het Coreper en de Europese Raad van regeringsleiders. De Algemene Raad moet versterkt worden zodat deze weer het globale overzicht krijgt en voor de goede coördinatie van de verschillende EU-beleidsterreinen kan zorgen.

Als gevolg van de uitbreiding van de bevoegdheden van de EU, de noodzaak snel te reageren op internationale ontwikkelingen en de toegenomen complexiteit van de besluitvorming moet de Algemene Raad vrijwel permanent beschikbaar zijn en wekelijks bijeenkomen. Ook de verschillende beleidsterreinen moeten herschikt worden en het aantal vakraden moet teruggebracht worden van 20 naar 10. Deze zouden formele besluiten moeten voorbereiden, maar zelf geen wetgevende besluiten mogen nemen.

Verder zou er een quorum van minimaal tweederde van de leden in de Raad aanwezig moeten zijn. Is dat niet het geval, dan moeten de beraadslagingen worden opgeschort. De werkzaamheden van de Raad dienen transparanter te worden en de Raad moet vaker bij plenaire debatten in het Parlement aanwezig zijn.

Het Parlement vraagt de Raad de wetgevingsprocedure te versnellen en al vanaf de eerste lezing te streven naar compromissen met het Parlement, waarbij de trialoog in de bemiddelingsprocedure als leidraad kan worden genomen.

Verder zou de functie van Hoge Vertegenwoordiger voor het GBVB, die op dit moment wordt bekleed door Javier Solana, moeten worden samengevoegd met die van de eurocommissaris belast met externe betrekkingen.