ISOC.nl organiseert congres The Next Net

Internet Society Nederland
Uitnodiging

INTERNET SOCIETY NEDERLAND OKTOBER 2001

De vereniging voor iprofessionals, beleidsmakers en doordenkers in Nederland.

The Next Net

Woensdag 28 november

Op 28 november organiseert ISOC.nl het congres The Next Net, met onder meer een keynote speech van de vader van het internet (en de oprichter van de Internet Society), Vint Cerf.

De toekomst van internet, van de samenleving en van communicatie. Onze toekomst.

The Next Net is een congres waarin ISOC.nl kijkt naar op handen zijnde ontwikkelingen rondom internet. Hoe ziet de internetgemeenschap er over enkele jaren uit? Welke toepassingen kunnen we verwachten? Hoe maken we optimaal gebruik van het internet en hoe ondersteunt het internet de evolutie van menselijke kennis?

Ondanks dertig jaar geschiedenis en een bijzonder snelle integratie in het dagelijks leven, staat internet echter nog steeds in de kinderschoenen. Tijdens dit congres blikken we vooruit en nemen we een voorschot op de ontwikkeling van internet en samenleving in de 21ste eeuw. De grootschalige toepassing van technologie leidt tot zichtbare veranderingen in maatschappelijke structuren en sociale processen. Ontwikkelingen en toepassingen op het gebied van mobiel internet kunnen van grote invloed zijn op de manier waarop wij communiceren, informatie vergaren, kennis delen en zakendoen. Hoe ziet de netwerksamenleving van de toekomst eruit? Is de wereld wel groot genoeg voor het internet, of zullen ruimtevaart en internet zich met elkaar verenigen? En hoe ziet zo'n interplanetair internet er dan uit? Welke technische innovaties kunnen we verwachten op het gebied van mobiel internet?

Sprekers

* Dr. Vinton Gray Cerf (USA):

* Begin jaren '70 legde Vinton Cerf samen met zijn collega Robert Kahn met het door hen ontwikkelde TCP/IP protocol de basis voor het internet. Ruim dertig jaar later maken honderden miljoenen mensen gebruik van internet en het TCP/IP protocol. Vint Cerf heeft hiermee wereldwijd de naam 'vader van het Internet' verworven.
* Eric M. Berg (USA):

* Director of strategic technology services van PriceWaterhouseCoopers
* Auteur van Technology Forecast 2001-2003
* Rob Kitchin (Ierland):

* Senior lecturer in Human Geography - National University of Ireland Maynooth
* Mede-auteur van Mapping Cyberspace
* Frode Greisen (Denemarken):

* Vice President en Chief Internet Officer van Ebone, de eerste Europese internetbackbone Aansluitend op The Next Net reikt ISOC.nl haar jaarlijkse ISOC Awards uit. Er worden ISOC Awards uitgereikt in de volgende vier categorieen: beste maatschappelijk internetinitiatief, beste overheidsinitiatief op het gebied van internet, internettoegankelijkheidsinitiatief van het jaar en internet en de kunsten. De leden van ISOC nomineren middels een open nominatieprocedure kandidaten voor de zes categorieen. Een preselectiecommissie nomineert hieruit per categorie zes finalisten, waaruit de uiteindelijke winnaars zullen worden gekozen door een aantal deskundige jury's (per onderwerp is er een aparte, zeer vakkundige jury met leden als Marja Wagenaar en Hella Voute (Tweede Kamer), Yoeri Albrecht (Vrij Nederland), Arie Altena (Mediamatic), Koos Andriessen (ISOC), Frank Roos (W3C/CWI) en Stephan Fellinger.

We sluiten de avond af met de Algemene Ledenvergadering en een borrel.

Hopelijk tot ziens op 28 november!

Tijdstip en Locatie

Datum: 28 november
Aanvang: 12:00 - 19:30
Plaats: Auditorium van RAI, Amsterdam

12.00 - 12.45Registratie en ontvangstdrankje
12.45 - 13.00Opening
13.00 - 14.00Dr. Vint Cerf over 'Interplanetair internet' 14.00 - 14.45Eric Berg
Pauze
15.15 - 16.00Frode Greisen over 'The Internet Future:A New Breakthrough or More of the Same?' 16.00 - 16.45Rob Kitchin over 'Transformations: The Emerging Network Society' 16.45 - 17.15Uitreiking van de ISOC.nl awards
17.15 - 19.30Borrel in de Lounge van het auditorium

De kosten

Vanwege ons jubileum volgend jaar willen wij het congres gratis aanbieden aan onze leden, internetprofessionals en andere selecte doelgroepen. Uitnodigingen zullen o.a. verstuurd worden aan de leden van ISOC.nl, de bezoekers van het Smart Business Event, participanten van ISOC.nl en medewerkers en relaties van partners van het congres.