FNV: Overname Polynorm niet ten koste van bouwdivisie

Datum nieuwsfeit: 29-10-2001

FNV BOUW

Overname Polynorm mag niet ten koste gaan van bouwdivisie

De overname van Polynorm N.V. door het Oostenrijkse bedrijf Voestalpine mag geen afbreuk doen aan de reorganisatie van de bouwdivisie, bestaande uit Bruijnzeel deurenfabriek in Zaandam en Polynorm kozijnenfabriek in Bunschoten. Dat vinden de zes vakbonden die de belangen van de werknemers behartigen.
Binnenkort zal Voestalpine een aantrekkelijk bod doen op alle aandelen van Polynorm N.V. Bovendien zal de Installatiedivisie van Polynorm per
1 januari 2002 worden verkocht aan Halder Invest B.V. De vakbonden reageren gematigd positief op deze ontwikkelingen die het bedrijf na een turbulente periode in rustiger vaarwater beloven te brengen. De overname door Voestalpine betekent een kapitaalinjectie die de continuïteit van Polynorm . en dus van de werkgelegenheid . ten goede kan komen. Ten aanzien van de Installatiedivisie plaatsen de bonden meer vraagtekens, omdat verkoop aan een investeringsmaatschappij niet de meest wenselijk optie is. Maar echte zorgen maken de bonden zich over de toekomst van de bouwdivisie.
Onder druk van de bonden is afgesproken dat Polynorm de bouwdivisie eerst op een sociaal verantwoorde manier zou afronden, alvorens tot verkoop van de bouwonderdelen over te gaan. Die afspraak moet gestand worden gedaan, vinden de bonden. De bonden hopen dat de extra middelen die de verkoop opbrengt ook ingezet zullen worden om de reeds in gang gezette reorganisatie van de bouwdivisie tot een goed einde te brengen. De bonden maken zich zorgen over de mogelijke gevolgen wanneer dit onverhoopt niet zou lukken. Want dan komt het lot van de honderden betrokken werknemers in handen van een Oostenrijks bedrijf dat Polynorm heeft overgenomen om zijn positie in de auto-industrie te versterken en weinig affiniteit heeft met de bouwdivisie. Hoopvol is in ieder geval dat de pensioenregeling nu volledig is ondergebracht bij het pensioenfonds voor de Meubelindustrie en dat er onderhandeld wordt over een vroegpensioenregeling die uitkomst kan bieden voor werknemers voor wie na de reorganisatie geen plaats meer is. De vakbonden zullen zich bij de lopende onderhandelingen over de reorganisatie sterk blijven maken voor de positie van de werknemers en er bij de directie op aandringen de gemaakte afspraken na te komen. Zo kan er geen sprake van zijn dat bepaalde onderdelen van de bouwdivisie nog tijdens de reorganisatie worden verkocht. Het gaat om een reorganisatie van de divisie als geheel, waarbij de zwakkere onderdelen zonodig de vruchten moeten kunnen plukken van de sterkere onderdelen. Bij de reorganisatie zijn zes bonden betrokken. Dat zijn FNV Bouw, Hout- en Bouwbond CNV, FNV Bondgenoten, CNV Bedrijvenbond, De Unie en GMV.
Voor de redactie,

Noot voor redacties