Herintroductie Amsterdam Trade Bank N.V.

Datum nieuwsfeit: 29-10-2001
Bron: Ingezonden persbericht

Namens de Amsterdam Trade Bank N.V. stuur ik u hierbij een persbericht over de benoeming van de secretaris-generaal van de Berne Union Anne van 't Veer tot directeur van de Amsterdam Trade Bank.

Ingezonden persbericht

PeRsBERICHT

Herintroductie Amsterdam Trade Bank N.V. onder nieuwe eigenaar Alfa Bank

Anne van't Veer keert terug als directeur van de Amsterdam Trade Bank

Amsterdam, 29 oktober 2001 - Amsterdam Trade Bank N.V. heeft vandaag bekend gemaakt dat ze de secretaris-generaal van de Berne Union Anne van 't Veer tot directeur heeft benoemd. Dit betekent de terugkeer van de heer Van 't Veer naar de bank in aansluiting op de herintroductie van de Amsterdam Trade Bank N.V. onder haar nieuwe eigenaar Alfa Bank, de grootste particuliere bank van Rusland.

"Met de benoeming van Anne van 't Veer komt een Nederlandse bankier met een uitstekende internationale reputatie aan het roer van de Amsterdam Trade Bank," aldus Alfa Bank's president Peter Aven. Van 't Veer is buitengewoon verheugd over zijn terugkeer naar de bank: "Dit is een Nederlandse bankinstelling met sterke Russische handelsbanden die haar financiële verplichtingen altijd is nagekomen. Ik ben van mening dat we met het indrukwekkende scala aan producten en vestigingen van Alfa Bank nog beter gepositioneerd zijn om onze klanten van dienst te zijn. Ik kijk ernaar uit om deel uit te maken van de Alfa Bank Group."

Voor zijn herbenoeming in de directie van de Amsterdam Trade Bank N.V. was Anne van 't Veer secretaris-generaal van de in Londen gevestigde Berne Union, de Internationale Unie van Krediet- en Investeringsverzekeraars en directeur van de NCM (Nederlandsche Credietverzekerings Maatschappij).

De overname van de Amsterdam Trade Bank N.V. past in de strategie van de Alfa Bank om een wereldwijd opererende bankinstelling op te bouwen en haar activiteiten in handels- en projectfinanciering te versterken. Sinds haar oprichting in 1990 heeft Alfa Bank zich ontwikkeld tot Ruslands grootste particuliere bank met een compleet programma aan bankdiensten via meer dan 70 vestigingen in Rusland en de voormalige Sovjet-republieken. Alfa Bank heeft bovendien een bij de FSA geregistreerde vestiging in Londen, Alfa Securities Limited, en een onder NASD regels opererende vestiging in New York, Alfa Capital Markets Inc. Alfa Bank is één van de kernbedrijven van het financieel industrieel consortium Alfa Group. Aan de bank zijn de hoogste ratings toegekend van alle particuliere financiële instellingen in Rusland - B3 door Moody's, CCC+ door Standard and Poor's en B- door Fitch.

Alfa Bank versterkte haar reputatie tijdens de Russische financiële crisis in 1998 door al haar verplichtingen na te komen en in 2000 was de bank de enige Russische uitgever van Eurobonds die volledig en op tijd aan zijn verplichtingen voldeed.

Peter Aven is in Den Haag om het Russisch-Nederlands Economisch Forum toe te spreken en om als gastheer op te treden tijdens een receptie ter gelegenheid van de herintroductie van de Amsterdam Trade Bank. Het Russisch-Nederlands Economisch Forum wordt op 28-29 oktober gehouden in Den Haag.

Anne van 't Veer
De heer Van 't Veer, eerder werkzaam op het Ministerie van Economische Zaken en Financiën, was vanaf 1998 secretaris-generaal van de Internationale Unie van Krediet- en Investeringsverzekeraars, de Berne Union. Deze Unie is opgericht om internationale acceptatie van gezonde zakelijke principes in de export-verzekeringsbranche te realiseren. Daarvoor was hij directeur van de SBS-AGRO Bank Nederland N.V. en van NCM (Nederlandsche Credietverzekerings Maatschappij NV). Eerder werkte hij voor de AMRO Bank en het Internationaal Monetair Fonds.

Peter Aven
Als president van Alfa Bank, is de heer Aven verantwoordelijk voor de algehele strategie van de bank en voor de relaties met zakelijke en regeringsleiders. Hij is voorzitter van de raad van commissarissen van Golden Telecom, voorzitter van de raad van commissarissen van STS Television en lid van de raad van commissarissen van Visa CEMEA. Tevens is hij een van de bewindvoerders in het bestuur van de Russische Economische School en bestuurslid van het Bolshoi Theater.

Voordat hij in 1994 werkzaam werd voor de bank was de heer Aven Minister van Buitenlandse Economische Relaties van de Russische Federatie (1991-'92). Bovendien was hij werkzaam bij het Internationaal Instituut voor Toegepaste Systeemanalyse in Oostenrijk.

De heer Aven is een internationaal gerespecteerd econoom en is auteur van een groot aantal artikelen. Bovendien heeft hij twee boeken over econometrie en de Russische landbouwhervorming op zijn naam staan. Hij is gepromoveerd in Econometrie aan de Staatsuniversiteit in Moskou. Hij werd op 16 maart 1955 in Moskou geboren.

Amsterdam Trade Bank
Vóór de overname door Alfa Bank in maart 2001 stond de Amsterdam Trade Bank NV bekend als SBS-AGRO Bank Nederland NV en Stolichny Bank International NV. Stolichny Bank International NV verwierf in november 1994 een volledige banklicentie van de Nederlandsche Bank. Het was de eerste dochteronderneming van een Russische particuliere handelsbank die in de Europese Unie een dergelijke licentie verkreeg.

Amsterdam Trade Bank (ATB) is nu een volledige dochtermaatschappij van Alfa Bank en levert standaard en op maat gemaakte producten op het terrein van aan Rusland gerelateerde handels- en projectfinancieringen, investeringen en internationale betalingen.

Alfa Bank

Alfa Bank, Rusland's grootste particuliere bank, biedt een compleet programma van bankdiensten aan - commerciële bankdiensten, investeringsbankdiensten, vermogensbeheer, zakelijke financieringen en verzekeringen. De bank, opgericht in 1990 , heeft meer dan 70 vestigingen in Rusland en dochterondernemingen in Oekraïne, Kazakstan, Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De snel groeiende effecten-afdeling heeft een bij de FSA geregistreerde vestiging in Londen en een onder NASD regels opererende vestiging in New York. In Rusland is Alfa Bank leidinggevend op het gebied van fusies en overnames en een van de grootste verstrekkers van bankpassen. De bank beheert bovendien het grootste beleggingsfonds van het land.
Alfa Bank maakte in 2000 een record nettowinst van $77 miljoen, na een winst van $50 miljoen in 1999. Het balanstotaal bedroeg op 30 juni 2001 $2,1 miljard, tegen $1,9 miljard ultimo 2000 terwijl het eigen vermogen $188 miljoen bedroeg.

Alfa Bank is een dochter van het Alfa Group Consortium, dat zich sinds de start in 1988 heeft ontwikkeld tot een van Rusland's grootste particuliere financieel-industriële groepen. Op dit moment heeft de Groep via haar dochterondernemingen belangen in firma's die actief zijn in het financieringswezen, telecommunicatie, olie- en gaswinning, handel, verzekeringen, supermarkten en de productie van voedingsmiddelen, glas en farmaceutica.

Noot voor redacties