NVJ: EU beperkt persvrijheid

Datum nieuwsfeit: 29-10-2001
Bron: Nederlandse Vereniging van journalisten
Nederlandse Vereniging van journalisten

Nederlandse Genootschap van Hoofdredacteuren en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ)
EU beperkt persvrijheid

PERSBERICHT, Amsterdam, 29 oktober 2001

De EU weigert vooralsnog om in een aanstaande richtlijn over het strafbaar stellen van misbruik voorkennis bij financiële transacties, journalisten in de EU lidstaten die te goeder trouw onjuiste of misleidende berichten over dergelijke affaires doorgegeven hebben, uit te sluiten van het strafrecht.
Het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren - bij monde van voorzitter Pieter Broertjes - en de NVJ zijn onaangenaam verrast door de houding van de Europese Unie.

De EU bereidt een richtlijn voor waarin het misbruik van voorkennis over financiële transacties onder het strafrecht wordt gebracht. Media met inbegrip van internet en journalisten die te goeder trouw handelen bij hun berichtgeving bij dergelijke affaires, worden in het nu voorliggende concept van de nieuwe richtlijn niet uitgesloten. Letterlijk staat er in het ontwerp voor de EU richtlijn dat het publiceren van informatie die leidt tot verkeerde of misleidende informatie bij financiële transacties alsmede geruchten, onjuist of misleidend nieuws - als strafbaar wegens het misleiden van de markt kan worden aangemerkt.

Genootschap en NVJ achten deze ontwikkeling in strijd met de nationale en internationale regels voor de persvrijheid. Bovendien wordt de boodschapper verantwoordelijk gesteld juist in een complexe samenleving waar transparantie, ook van financiële transacties, is gewenst.
Broertjes (Genootschap) en Verploeg (NVJ) zullen de Nederlandse ministers van Justitie en van Buitenlandse Zaken vragen te bevorderen dat in het ontwerp voor de richtlijn, journalisten worden uitgesloten van vervolging tenzij zij zich schuldig maken aan bewuste misleiding. Enkele jaren geleden speelde een dergelijke affaire bij de Britse Daily Mirror waar twee journalisten aandelen tipten in de krant. Later bleek dat ze ook zelf in de desbetreffende aandelen handelden.

De Europese Federatie van Journalisten en de European Publishers Council, de laatste met leden als de Financial Times hebben inmiddels ook aan de bel getrokken bij Francisco Balsemao, directeur-generaal interne markt van de EU.
EFJ en EPC vragen evenals Genootschap en NVJ, financiële journalisten en anderen die te goeder trouw werken uit te sluiten van de richtlijn.

Voor meer informatie: Hans Verploeg