Mega-legbatterijbedrijf dreigt in Groesbeek

Bron: Stichting Wakker Dier
Stichting Wakker Dier

Persbericht - MEGA-LEBATTERIJ-BEDRIJF DREIGT IN GROESBEEK 29 oktober 2001

Amsterdam, 29 oktober 2001; Stichting Wakker Dier heeft in een brief aan alle politieke partijen in de gemeente Groesbeek gevraagd een stokje te steken voor het onzalige plan van B&W om vergunning te verlenen voor de oprichting van het grootste legbatterijbedrijf van Gelderland aan de Cranenburgestraat. Groen Links heeft al aangekondigd het probleem donderdag in de commissievergadering aan de orde te stellen.
B&W van Groesbeek dreigen toestemming te verlenen voor het houden van 300.000 kippen in kooien. Eerder hebben ook diverse omwonenden en zelfs veehouders protest aangetekend bij de gemeente. Wakker Dier vindt het onbegrijpelijk dat het gemeentebestuur desondanks toch vergunning dreigt af te geven voor dit ongewenste legbatterij-bedrijf. In haar bezwaarschrift, samen met Vereniging Milieu-offensief, maakt Wakker Dier het gemeentebestuur duidelijk dat de afgifte van de vergunning zelfs in strijd is met milieuwetgeving. Wakker Dier zal dit zonodig aan de rechter voorleggen.

De vergunning staat ook in schril contrast met het in europa aangekondigde verbod op de legbatterij. Vorig jaar besloten de Europese landbouwministers dat vanaf 2003 geen nieuwe legbatterijen voor kippen gebouwd mogen worden. In 2012 moeten de bestaande legbatterijen weg zijn. Ook de andere kooien worden op korte termijn verboden, kondigde minister Brinkhorst in juli in de Tweede Kamer aan. Op dat moment kunnen alle kippen in Nederland scharrelen. Desondanks willen veel boeren nog snel voor dit verbod uitbreiden met deze zeer dieronvriendelijke kippenkooien. Om die reden is Wakker Dier zojuist een campagne gestart waarin bezwaar en beroep wordt aangetekend tegen uitbreidingsvergunningen van legbatterijbedrijven. Vorige maand nog vernietigde de Raad van State op verzoek van Wakker Dier en Milieu-offensief een dergelijke vergunning voor een legbatterijbedrijf in Renswoude. Er lopen nog tientallen andere juridische procedures waarover diverse gemeenten en de Raad van State zich moeten buigen.

Wakker Dier en Milieu-offensief hebben sinds 1992 al meer dan 1000 rechtszaken aangespannen tegen uitbreidingsvergunningen voor bio-industrie-bedrijven. In meer dan 80% van deze zaken worden de organisaties in het gelijk gesteld door de rechter omdat de vergunning in strijd met milieuwetgeving blijkt te zijn afgegeven.

- einde persbericht -