Kinderopvang neemt eerste plaats in bij keus ouders

Datum nieuwsfeit: 29-10-2001

BRANCHEVER.OND.IN DE KINDEROPV

Kinderopvang neemt eerste plaats in keus ouders arbeid en zorg

Kinderopvang neemt eerste plaats in bij keus van ouders in combinatie arbeid en zorg

De Branchevereniging Ondernemers in de Kinderopvang (BKN) heeft onlangs onder haar leden een trendmeting gehouden. Uit deze meting blijkt dat kinderopvangondernemers van mening zijn dat kinderopvang de eerste plaats heeft ingenomen in de combinatie arbeid en zorg. Pas als er onvoldoende kinderopvang beschikbaar is proberen ouders de zorgtaken verder te verdelen of andere oplossingen te vinden. Daarmee lijkt er veel veranderd in de afgelopen tien jaar in Nederland. Nederlandse ouders hebben in Europa er lang om bekend gestaan de zorg voor kinderen niet gauw uit te besteden. Kinderopvang is, volgens de ondernemers, inmiddels een vanzelfsprekendheid geworden.

De ondernemers signaleren ook dat er een stijgende bereidheid van werkgevers is een bijdrage te leveren in de kosten van kinderopvang van werknemers. Ook kijken de ondernemers verwachtingsvol uit naar de voorgenomen Wet Basisvoorziening Kinderopvang die meer marktwerking in de branche beloofd. Ook de opkomst van de zogenaamde brede school waarin onderwijs en opvang gecombineerd worden aangeboden zien de ondernemers als trend.

De trend die het hoogst scoort is de trend dat ouders binnen de opvang een versterkte positie zullen innemen en dat er daarmee verbeteringen komen in de dienstverlening. De ondernemers gaan zich de komende jaren steeds meer richten op extra produkten voor ouders om de combinatie arbeid en zorg te verlichten. Gedacht moet worden aan flexibele opvang, de boodschappenservice en oppascentrale. Hiermee ontwikkelen ondernemers zich duidelijk van aanbodgerichte naar vraaggerichte sector.

Ondernemers zijn zorgelijker over de toetreding van minder draagkrachtige ouders en ouders met een allochtone achtergrond. Kinderopvang is voor hen nog te weinig bereikbaar vinden de ondernemers. Oplossingen worden gezocht in het aantrekkelijker maken voor ook deze groepen. Daarbij kan de nieuwe Wet Basisvoorziening Kinderopvang een positieve rol spelen verwachten de ondernemers. Dan krijgen immers ouders zeggenschap over de middelen om de kinderopvang zelf in te kopen bij opvang naar keuze. Ook vinden ondernemers het van belang dat gemeenten zich stimulerend opstellen om de kinderopvangonderneming te vestigen in achterstandswijken.

De samenvatting van de trendmeting is op te vragen bij de Branchevereniging Kinderopvang.

Voor meer informatie: BKN
Telefoon: 013-59 44 163

De Branchevereniging Ondernemers in de kinderopvang (BKN) vertegenwoordigt meer dan 20% van de georganiseerde kinderopvang. De leden zijn vooral particuliere ondernemingen van verschillende omvang. De Branchevereniging staat voor maatschappelijk, marktgericht ondernemen met kwalitatief hoogwaardige kinderopvang.

29 okt 01 15:45