Eerste learning portal voor callcenter-medewerkers in Europa

Datum nieuwsfeit: 29-10-2001
Bron: Syntegra Nederland
Syntegra Nederland

Syntegra introduceert nieuwe leermethode voor succesvolle organisatieveranderingen
Contact Center Career Portal BV en Syntegra lanceren e-Learning & Career-portal

29.10.01 Syntegra in Benelux

Zoetermeer 29 oktober 2001 - Callcenter-medewerkers kunnen vanaf 1 januari aanstaande opleidingen volgen via de elektronische snelweg. De online opleidingen leiden op voor zowel officieel erkende certificaten van het Ministerie van OC&W als branchegerichte Tbin certificering. Customer Contact Career Portal BV (CCCPortal) en Syntegra hebben hiervoor in partnership een zogeheten E-Learning & Career-portal opgezet. Het is voor het eerst in Europa dat een dergelijke mogelijkheid voor deze branche wordt geboden. Online leren is niet alleen beter, efficiënter en goedkoper maar sluit bovendien bij uitstek aan op de flexibele werktijden van callcenter-medewerkers. De ontwikkeling van de portal voorziet in de groeiende behoefte in deze branche aan professionalisering en een hoger kennisniveau.

De callcenter-branche in Nederland telt 140.000 medewerkers, onder wie veel parttimers. Werkzaamheden worden 24 uur per dag 7 dagen per week verricht. De eisen die de branche stelt aan kennis en professionaliteit van deze medewerkers zijn de laatste jaren sterk toegenomen. Ook de aard van de werkzaamheden wisselt fors. Daardoor zijn snelle en efficiënte opleidingen, op zowel specifiek als algemeen gebied, zeer noodzakelijk geworden.

"Het Ministerie heeft samen met de callcenter-branche nieuwe en strengere eisen opgesteld waaraan kandidaten moeten voldoen voor het behalen van de benodigde certificaten", zegt Hanny Philipse, directeur van CCCPortal. "Het is dus zaak dat de lesstof altijd actueel blijft. Daarnaast vraagt de branche van medewerkers voor callcenterfuncties specifieke kennis en vaardigheden. Deze portal sluit naadloos aan op die behoefte. Leren via de elektronische weg is, in tegenstelling tot klassikaal leren, niet meer gebonden aan plaats of tijd. Vooral dat laatste element is ideaal voor deze branche, met haar grote percentage deeltijdwerkers. Tevens biedt de portal een nieuwe impuls aan thuiswerken en -studeren. Vanwege het meertalig aanbieden van de lesstof kunnen multinationals en anderstalige medewerkers eveneens profiteren van de nieuwe mogelijkheden. Een state-of-the-art leeromgeving."

'Perfecte combinatie'
Het partnership met Syntegra noemt Philipse 'een perfecte combinatie': "Syntegra is in ons land de nummer één op het gebied van e-Learning, terwijl CCCPortal haar jarenlange expertise in de callcenter-branche meebrengt. We zijn volledig complementair." CCCPortal zorgt voor de inhoud van de lesprogramma's en ondersteunt de aangeboden stof met klassikaal onderwijs, online coaching en werkplekbegeleiding. Dit zogeheten 'blended learning' werd ook door Syntegra het afgelopen jaar meermalen met succes toegepast.

Binnen het partnership bestaat het aandeel van Syntegra vooral uit de zorg voor de infrastructuur, de techniek, het beheer en grootschalige implementaties.

Voordelen voor de branche
CCCPortal en Syntegra ontmoeten veel belangstelling uit de callcenter-branche voor het leren via de elektronische weg. Jan Willem Witte, Business Development Manager bij Syntegra: "e-Learning is goedkoper, efficiënter en sneller. Callcenters kunnen op deze manier ook eigen specifieke lesstof combineren met algemene opleidingen. Ze hoeven bovendien niet zelf te investeren in hard- en software. Het beheer en onderhoud zijn volledig uitbesteed. Deze combinatie van factoren maakt opleiden via deze portal uitermate aantrekkelijk." Hanny Philipse: "Het aanbod van alle certificeringsmogelijkheden voor callcenter- medewerkers, eerst in Nederland en later hierbuiten, maakt volledige transparantie mogelijk op termijn in deze vrij nieuwe maar toch volwassen branche.
Het integreren van kennis- en vaardigheden via blended learning is nieuw en voorziet in de grootste opleidingsvraag uit de branche."

De Nederlandse portal gaat op 1 januari aanstaande van start. Op dit ogenblik worden ook gesprekken gevoerd met partijen in de UK om het concept ook hier in te zetten.

Voor meer informatie:

Syntegra Benelux