Werfinfo NMBS november 2001

Datum nieuwsfeit: 29-10-2001
NMBS

Het mediabericht hieronder geeft een overzicht van de werkzaamheden op het belgische spoorwegnet voor de komende maand. Voor de actuele stand van zaken, raadpleeg onze sectie "info werken". Deze informatie wordt meerdere malen per maand bijgewerkt.

Werfinfo
Van 29 oktober tot en met 30 november 2001

Als binnenlandse én internationale transportmaatschappij heeft de NMBS een actieve rol te spelen in de mobiliteitsproblematiek. Hiervoor is het nodig om het net steeds beter uit te bouwen.

Zoals iedere maand zijn er op het spoornet werven gepland om dit doel te bereiken. Sommige hiervan kunnen een invloed hebben op het treinverkeer. Het kan ook nodig zijn dat de treindienst wordt aangepast.

Om de klanten te informeren geeft de NMBS maandelijks een overzicht van lopende werken. Eventuele gevolgen voor het treinverkeer worden daarbij aangegeven. Het spreekt voor zich dat niet alle werkzaamheden even lang duren of op dezelfde dagen gebeuren. In chronologische volgorde zijn er 22 werken gepland in de week van 29 oktober tot 4 november 2001, 23 werven in de week van 5 tot 11 november, 25 in de week van 12 tot 18 november, en tenslotte 24 in de week van 19 tot 25 november 2001.

Het is bovendien mogelijk dat de geplande data en gegevens hieronder worden gewijzigd, bijvoorbeeld door slechte weersomstandigheden of als er moeilijkheden zijn bij de afwikkeling van een werf.

Hieronder staan de werven tot eind november 2001:

1. Station Brussel-Zuid: Verschillende werken die zullen duren tot 15 december 2004. 's Nachts zijn een aantal sporen buiten dienst. Er zijn ook plaatselijke omleidingen.

2. Station Leuven: Werkzaamheden ter verhoging van de snelheid tot 160 km/uur voor de doorrit in het station en aansluiting van de hogesnelheidslijn met het klassieke spoorwegnet. Door deze werken gelden er snelheidsbeperkingen. Er zijn verschillende fases tot 15 december 2003. Tot 25 november 2001 zijn de sporen 1 en 2 buiten dienst.

3. Station Antwerpen-Centraal: Volledige ombouw tot een station met verschillende verdiepingen en aanleg van een noord-zuidverbinding. De werken lopen tot 15 december 2005. Er zijn slechts drie sporen in dienst.

4. Lijn 36 - Brussel - Leuven: Modernisering van de lijn en uitbreiding tot vier sporen om het treinverkeer vlotter te laten verlopen. De uitbreidingswerken tot vier sporen zullen duren tot 15 december 2005.

5. Station Luik-Guillemins: Herinrichting en modernisering van het station waarbij sommige sporen buiten dienst zijn. De werkzaamheden lopen door tot 15 december 2005.
6. Lijnen 154 - 166 - 165 - 167 - Dinant - Athus: Tussen Athus, Bertrix en Dinant zijn er elektrificatie- en moderniseringswerken en is er een aanpassing van het profiel van een aantal tunnels. Tot 15 december 2002 zijn er werken op de achtereenvolgende baanvakken.

7. Station Namen: Herinrichting van het station. Drie van de elf sporen zijn buiten dienst. Deze werken staan geprogrammeerd tot 15 december 2004.

8. Lijn 130 A Charleroi - Erquelinnes: Tussen Lobbes en Erquelinnes worden een aantal bruggen over de Samber vernieuwd. Tot eind december 2001 is er daardoor de hele tijd slechts één spoor beschikbaar tussen La Buissière en Erquelinnes. Hierdoor kunnen er kleine vertragingen zijn. Er zijn op deze lijn werken gepland tot in 2011.

9. Lijn 36 C Zaventem - Brussel-Nationaal-Luchthaven: Tot eind 2002 gebeuren er aanpassingen aan de sporen in het station van Zaventem. De treinen op de lijn Zaventem -
Brussel-Nationaal-Luchthaven moeten tijdens deze periode over één spoor rijden. Hiervoor is al een aangepaste treindienstregeling in gebruik.

10. Lijn 166 Dinant - Bertrix: Tussen Beauraing en Gedinne wordt er tot 2 december gewerkt aan het ruimteprofiel van de tunnels in Vonêche en Gedinne. De spoorlijn is onderbroken voor het treinverkeer. De dienstregelingen zijn bijgevolg worden aangepast en er rijden vervangingsbussen.

11. Lijn 51 Brugge - Zeebrugge/Knokke/Blankenberge: Tijdens de weekends tussen 22 september en 11 november zijn er schilderwerken aan een kunstwerk ter hoogte van de Blankenbergsesteenweg. Tussen Brugge en Brugge-Dijk zal er dan treindienst op enkelspoor zijn. De treinen vanuit Knokke en Blankenberge zullen drie minuten vroeger naar Brugge vertrekken. Een aantal treinen vanuit Zeebrugge zullen met een tiental minuten vertraging in de richting van Brugge sporen.

12. Lijn 35 Leuven - Hasselt: Tot 2 december worden dwarsliggers vernieuwd tussen Leuven en Aarschot. In de weekends tot en met 1-2 december is er dan treindienst op enkel spoor tussen deze twee stations. De L-treinen Antwerpen-Berchem - Leuven vertrekken een vijftal minuten vroeger uit Antwerpen naar Leuven. In de andere richting rijdt deze trein met ongeveer tien minuten vertraging tussen Leuven en Antwerpen.

13. Lijn 139 Leuven - Ottignies: Tot 14 april 2002 zijn er onderhoudswerken aan de sporen tussen Sint Joris Weert, Waver en Ottignies. Tijdens de weekends is er dienst op enkel spoor tussen Waver en Ottignies. De dienstregeling is aangepast in het bijvoegsel van de treingids van 30 september.
14. Lijn 161 Brussel - Namen: Tot 16 december wordt tijdens de weekends de Josaphat-tunnel aangepast aan de toekomstige dubbeldekstreinen. De twee sporen tussen Brussel-Noord en Brussel-Schuman zijn dan buiten dienst. De treinen op de verbinding Brussel - Luxemburg worden net als de L-trein Brussel-Zuid - Louvain La Neuve en de internationale treinen in beide richtingen omgeleid. De stations Brussel-Luxemburg en Brussel-Schuman worden dan niet bediend. In beide richtingen zijn er vertragingen van 15 à 20 minuten. De treinen Brussel - Dinant worden beperkt tot Brussel-Schuman en rijden dus niet door naar de Noord-Zuidverbinding. Tussen Brussel-Schuman en Etterbeek rijden pendeltreinen.

15. Lijn 162 Namen - Luxemburg: Op 29 en 31 oktober en 5, 9, 12, 16, 19 en 23 november worden verschillende werken uitgevoerd aan de palen van de bovenleiding tussen Namen en Ciney. Hierdoor is er dan afwisselend treindienst op enkel spoor tussen Namen en Naninne, Naninne en Assesse of tussen Assesse en Ciney. De L-treinen tussen Namen en Ciney worden geschrapt terwijl de L-treinen op de verbinding Namen-Aarlen van 10h00 tot 16h00 deze dienst overnemen. Op die manier rijdt er om de twee uur een L-trein tussen Namen en Ciney.

16. Lijn 42 Luik - Luxemburg: Van 2 (vanaf 19h00) tot 4 november (tot de laatste trein) worden de sporen in de tunnel van Cheneux vernieuwd. Tussen Rivage en Trois-Ponts rijden dan vervangingsbussen. In de richting van Luxemburg moet bij aankomst in Trois-Ponts rekening gehouden worden met een vertraging van ongeveer een uur. Richting Luik hebben de treinen bij aankomst in Luik een vertraging van 30 minuten.

17. Lijn 130 Namen - Charleroi: Onderhoudswerken aan de sporen tussen Namen en Franière tijdens de weekends van 3-4, 10-11, 17 en 24-25 november. Tussen Namen en Ronet of tussen Ronet en Franière is er dan treindienst op enkel spoor. Deze werken worden tijdens het weekend overdag uitgevoerd en 's nachts tijdens de week. Op 17 en tijdens het weekend van 24-25 november: de IC-treinen Rijsel - Herstal en de lokale treinen richting Charleroi worden omgeleid in het station van Ronet, dit brengt vertragingen van 5 à 10 minuten met zich mee. De weekends van 3-4 en 10-11 november: dienst op enkel spoor tussen Ronet en Franière. De IC-treinen Rijsel - Herstal en de lokale treinen lopen vertragingen op van ongeveer 5 minuten. De L-treinen naar Namen hebben dan een vertraging van 20 minuten. Tijdens enkele weeknachten: vanaf 21h00 rijden de L-treinen niet tussen Namen en Tamines. De IR-treinen Jambes - Brussel - Essen zullen dan de stopplaatsen bedienen. Richting Charleroi vertrekken de treinen zo'n 7 à 10 minuten vroeger uit Jambes. De treinen in de richting van Namen hebben zo'n 10 minuten vertraging bij aankomst in het station van Namen.

18. Lijn 53 Mechelen - Leuven: Tijdens de weekends van 3-4, 17-18 en 24-25 november wordt gewerkt aan de sporen en de bovenleiding tussen Haacht en Leuven. Daarom moeten de treinen hier over een spoor rijden, op zaterdag tussen 9h20 en 14h50 en op zondag tussen 8h00 en 17h30. Dit zal een vertraging geven van een vijftal minuten.

19. Lijn 34 Luik - Hasselt: Tijdens het weekend van 3-4 november zijn er onderhoudswerken aan de sporen tussen Tongeren en Bilzen. Het treinverkeer zal er op zaterdag van 8h00 tot 16h40 en op zondag van 8h00 tot 15h00 over één enkel spoor verlopen tussen deze twee stations. Dit heeft vertragingen van een vijftal minuten tot gevolg.

20. Lijn 50 A Brussel - Oostende: Tijdens het weekend van 3-4 november worden tussen Meulewijk en de vertakking Sint-Katherina-Lombeek aanpassingswerken uitgevoerd aan de bovenleiding. Tussen deze twee punten kunnen de treinen slechts over één spoor rijden. De IC-treinen Oostende - Eupen/Keulen lopen 5 minuten vertraging op in de richting van Brussel. Sommige treinen op de verbinding Keulen/Eupen - Oostende worden omgeleid tussen de vertakking Sint Katherina Lombeek en Gent-Sint-Pieters en lopen zo een vertraging op van een tiental minuten. De treinen op de verbinding Schaarbeek
- De Panne lopen vanaf Aalst een vertraging van ongeveer 5 minuten op.

21. Lijn 75 Gent - Rijsel: Tijdens de weekends van 3-4, 10-11, 17-18 en 24-25 november worden de wissels in het station van Deinze vernieuwd. Tussen Deinze en De Pinte kunnen de treinen dan maar over een spoor. De IC C-treinen Antwerpen - Moeskroen - Rijsel hebben in de richting van Antwerpen bij aankomst in Gent een vijftal minuten vertraging. In de andere richting hebben ze een vertraging van ongeveer zeven minuten wanneer ze in Kortrijk aankomen. De IR I-treinen De Panne - Schaarbeek zullen 2 à 6 minuten vroeger vertrekken richting Schaarbeek, en in de andere richting met 13 minuten vertraging in Deinze aankomen. De lokale treinen Gent - Ronse vertrekken 3 minuten later uit Gent-Sint-Pieters.

22. Lijn 162 Namen - Luxemburg: Tijdens de weekends van 3-4, 10-11, 17-18 en 24-25 november worden de sporen vernieuwd en de wissels vervangen ter hoogte van Hatrival. Tussen Mirwart en Libramont rijden de treinen over enkel spoor. Tijdens het weekend van 10-11 november hebben de L-treinen hierdoor een lichte vertraging. Tijdens de weekends van 3-4, 17-18 en 24-25 november rijden de L-treinen tussen Aarlen en Libramont. De IC J-treinen Brussel - Namen - Luxemburg zullen de haltes tussen Ciney en Libramont verzekeren. Maar deze treinen lopen een bijkomende vertraging op door werken tussen Brussel-Noord en Brussel-Schuman.
23. Lijn 25 Brussel - Antwerpen: De weekends van 10-11 en 17-18 november zijn er moderniseringswerken tussen Brussel-Noord en Vilvoorde. De treinen worden omgeleid via een parallelle reisweg, wat vertragingen van ongeveer 5 minuten met zich meebrengt.
24. Lijn 94 Halle - Doornik: Op zaterdag 10 november worden tussen Doornik en Leuze de sporen vernieuwd. Omdat hier de treinen dan maar over een spoor kunnen, zijn er kleine vertragingen.
25. Lijn 50 Brussel - Denderleeuw en Lijn 60 Brussel - Dendermonde: Tijdens de weekends van 10-11, 17-18 en 24-25 november zijn er moderniseringswerken aan het station van Bockstael. Daarom moeten de treinen over een spoor tussen Laken en Jette, wat lichte vertragingen met zich meebrengt.

26. Lijn 96 Brussel - Bergen: Het weekend van 10-11 november wordt gewerkt aan de bovenleidingen tussen Jurbise en Neufville. De treinen rijden hier dan over een spoor. De IR J-treinen naar Quiévrain die voorbij Zinnik moeten, hebben hierdoor een tiental minuten vertraging.

27. Lijn 37 Luik - Aken: Het weekend van 10-11 november zijn er vernieuwingswerken aan de sporen tussen Luik en Angleur. Lokaal worden de treinen omgeleid tussen Luik-Guillemins en Angleur, wat een vertraging geeft van een drietal minuten.
28. Lijn 97 Bergen - Quiévrain: De weekends van 17-18 en 24-25 november worden tussen Bergen en Saint-Ghislain dwarsliggers vernieuwd. De treinen kunnen dan maar over één spoor tussen Bergen en Jemappes tijdens het weekend van 17-18 november en tussen Bergen en Saint-Ghislain tijdens het weekend van 24-25 november. Tijdens het weekend van 24-25 november worden de IR-treinen Brussel-Nationaal-Luchthaven - Quévy beperkt tot Bergen en geschrapt tussen Bergen en Saint-Ghislain. De reizigers kunnen overstappen op de IC-trein Rijsel - Luik - Herstal (die hierdoor met een vertraging van 5 à 10 minuten zal rijden). Tussen Saint-Ghislain en Quiévrain rijden pendeltreinen.
29. Lijn 124 Brussel - Charleroi: Tijdens de weekends van 17-18 en 24-25 november zijn er onderhoudswerken aan de sporen tussen Luttre en Marchienne. Omdat de beide sporen hievoor buitendienst gesteld worden, rijden de treinen via een alternatieve weg. Hierdoor zal de IC-treinen Antwerpen-Brussel-Charleroi met een vijftal minuten vertraging rijden.

30. Lijn 37 Luik - Aken: Het weekend van 24-25 november worden de sporen vernieuwd tussen Verviers en Dolhain. Tussen Verviers-Oost en Dolhain rijden de treinen slechts over een spoor. Bepaalde treinen op de verbinding Spa/Géronstère - Welkenraedt rijden maar tot Verviers-Centraal. De IC A-treinen Oostende - Brussel - Luik - Verviers - Aken, L-treinen en Thalyssen hebben een drietal minuten vertraging.

31. Lijn 42 Luik - Luxemburg: Tijdens de nacht van 17 op 18 november wordt de laatste hand gelegd aan de tunnel van Cheneux. Tussen Stoumont en Trois Ponts wordt alle treinverkeer dan onderbroken. Een pendelbus rijdt dan tussen Trois Ponts en Rivage om de trein E 122 te vervangen tussen Gouvy (22h28) en Luik-Guillemins (23h42), wat een vertraging van een half uur betekent bij aankomst in Luik-Guillemins. Ook rijdt er een pendelbus tussen Luik-Guillemins (23h18) en Gouvy (00h36), ter vervanging van de trein E 4023, wat opnieuw een vertraging van een half uur met zich meebrengt.
32. Lijn 125 Luik - Namen: Onderhoudswerken aan de sporen tussen Java en Statte op 18 november. Daar kunnen de treinen dan ook maar over een spoor rijden, wat lichte vertragingen met zich meebrengt.
33. Lijn 12 Antwerpen - Roosendaal: Van zaterdag 24 november om 13h15 tot zondag 25 november om 17h15 wordt op het Nederlandse spoornet de seininrichting vervangen. Tussen Essen en Roosendaal worden beide sporen buiten dienst gesteld. Alle BENELUX-treinen worden dan vervangen door pendelbussen.
Op 24 november zijn dit de laatste treinen die tussen Essen en Roosendaal rijden:

- van Roosendaal naar Essen: de E 634 (aankomst in Essen om 13h10);

- van Essen naar Roosendaal: de E 611 (vertrek uit Essen om 12h50).
Op 25 november zijn dit de eerste treinen die tussen Essen en Roosendaal rijden:

- van Roosendaal naar Essen: de E 639 (aankomst in Essen om 18h10);

- van Essen naar Roosendaal: de E 616 (vertrek uit Essen om 17h50).
De Thalystreinen rijden dan niet tussen Brussel-Zuid en Amsterdam. De L-treinen worden beperkt tot Essen. Een pendelbus rijdt tussen Essen en Roosendaal. Uiteraard worden de dienstregelingen van de treinen naar Antwerpen aangepast.

34. Lijn 43 Luik - Marloie: Tijdens het weekend van 24-25 november wordt gewerkt aan de sporen tussen Bomal en Melreux. Op 24 wordt het spoor hier buiten dienst gesteld. Er zal een pendelbus rijden tussen Bomal en Melreux, wat een vertraging zal beteken van 15 minuten. Op 25 november kunnen de treinen niet rijden tussen Rivage en Melreux. Ook hier zal een pendelbus rijden, zonder halte in Sy evenwel. Dit geeft een vertraging van ongeveer 30 minuten. De aansluitingen kunnen daarom niet worden verzekerd in Marloie.

.