Bloemenveiling Holland test noodplannen: Afmijnzaal ontruimd

Bloemenveiling Holland

30-10-2001

Bloemenveiling Holland test noodplannen: Afmijnzaal ontruimd

Naaldwijk- Op dinsdagochtend 30 oktober heeft Bloemenveiling Holland afmijnzaal D ontruimd als onderdeel van het testen van de noodplannen. De aanwezige kopers werden door de veilingmeesters verzocht de afmijnzaal te verlaten. Onder begeleiding van een aantal veilingmedewerkers en onder toeziend oog van de bedrijfsbrandweer verzamelden de kopers zich in de distributiehal. Na ongeveer 15 minuten was het veilen alweer hervat.

De afmijnzaal was bijzonder snel ontruimt: binnen vier minuten stonden alle kopers in de distributiehal. De oefening is in de opzet geslaagd. Het doel was de reactie van het koperspubliek te testen. De kopers volgden zeer gedisciplineerd de aanwijzingen van de veilingmedewerkers.

Het opstellen en testen van bedrijfsnoodplannen is een verplichting, zowel vanuit de Arbowet als de brandweerregelgeving. Deze noodplannen beschrijven hoe te handelen bij calamiteiten. Bloemenveiling Holland test regelmatig haar noodplannen. In de afmijnzalen worden bijvoorbeeld de ontruimingsinstallaties samen met de bedrijfsbrandweer elke maand getest na einde veilen.