Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Goedkeuring overname frisdrankactiviteit van Pernod Ricard

Datum nieuwsfeit: 30-10-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: European Commission
Zoek soortgelijke berichten
European Commission

ip/01/1511

Brussel, 29 oktober 2001

Commissie keurt overname van frisdrankactiviteit van Pernod Ricard door Cadbury Schweppes goed

De Europese Commissie heeft de voorgenomen acquisitie van de frisdrankmerken en daarmee verband houdende activiteiten van Pernod Ricard SA door Cadbury Schweppes Plc goedgekeurd op grond van het recht inzake de controle op concentraties in de Europese Unie. De voorgenomen transactie geeft geen aanleiding tot mededingingsbezwaren aangezien er op de Europese frisdrankmarkt sterke concurrerende internationale frisdrankmerken bestaan, zoals The Coca-Cola Company, PepsiCo International, Unilever, Groupe Danone en Nestlé, alsmede lokale frisdrankmerken.

Pernod Ricard is een Franse groep die zowel frisdranken als alcoholhoudende dranken produceert. Alleen de frisdrankactiviteiten worden afgestoten; deze omvatten de vruchtensappen Orangina en Pampryl, alsook de chocoladedrank Yoo-Hoo. Cadbury Schweppes is een Britse onderneming die frisdranken, chocolade en suikerwerk produceert. De bekendste frisdrankmerken van Schweppes zijn Schweppes Indian tonic en mixers, Gini en Canada Dry.

De voorgenomen transactie, die op 26 september bij de Commissie is aangemeld, bestaat in de verwerving door Cadbury Schweppes van de frisdrankmerken en daarmee verband houdende activiteiten van Pernod Ricard in continentaal Europa, Noord-Amerika en Australië.

Beide ondernemingen zijn actief in de productie van koolzuurhoudende frisdranken en andere niet-alcoholhoudende dranken. Hoewel de activiteiten van de partijen op het gebied van koolzuurhoudende en niet-koolzuurhoudende frisdranken en vruchtensappen elkaar op sommige punten overlappen (met name in Frankrijk, waar Orangina van Pernod Ricard zeer populair is), heeft de Commissie geconcludeerd dat de productlijnen van beide partijen in het algemeen grotendeels complementair zijn. Bovendien is de Commissie tot de bevinding gekomen dat de partijen in Europa met sterke concurrentie af te rekenen hebben van grote producenten van voedingsmiddelen en dranken, zoals The Coca-Cola Company, PepsiCo International, Unilever plc, Groupe Danone en Nestlé S.A.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie