Geen staatssteun via Nederlands recyclingsysteem autowrakken

AUTO RECYCLING NEDERLAND

Geen staatssteun via Nederlands recyclingsysteem autowrakken

'Milieuverantwoorde verwerking succesformule'

De Europese Commissie, het dagelijkse bestuur van de EU, heeft op 30 oktober 2001 geconcludeerd dat via het Nederlands recyclingsysteem van autowrakken geen staatssteun wordt verleend. De Commissie heeft het systeem diepgaand getoetst en daarmee ingestemd. Vorige week gaf de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) al haar goedkeuring aan het ARN-systeem door te concluderen dat dit niet mededingingsbeperkend is. Hiermee wordt opnieuw duidelijk dat de succesformule van Auto Recycling Nederland (ARN) voor de milieuverantwoorde verwerking van autowrakken in Nederland de steun van zowel de Nationale als de Europese autoriteiten heeft.

ARN werkt op vooruitstrevende wijze samen met autodemontage-, inzameling- en recyclingbedrijven om een zo hoog mogelijk nuttig hergebruik van materialen uit autowrakken te bewerkstelligen. Nu al wordt een recyclingpercentage van 86% behaald. Dit percentage zal zo snel als haalbaar is worden verhoogd tot 95% van het gewicht van de auto. Dit ligt in lijn met de doelstelling voor het jaar 2015 van de in oktober 2000 aangenomen Europese Richtlijn autowrakken. De Europese richtlijn is gebaseerd op het Nederlandse systeem van verwijdering, dit systeem is eerste in Europa door de branche van de grond getild. Nadat de aanpak van ARN als voorbeeld heeft gediend voor de milieuafdeling van de Europese Commissie (DG Milieu), heeft nu ook de afdeling die verantwoordelijk is voor staatssteun en mededinging (DG Concurrentie) een positief oordeel geveld.

Met ingang van 1 januari 2001 is de derde periode van algemeen verbindend verklaring ingegaan voor een verwijderingsbijdrage van 45 per auto. De Minister van VROM heeft het voornemen tot algemeen verbindend verklaring onder de staatssteunregels gemeld bij de Europese Commissie. De Commissie besloot op 28 februari 2001 een onderzoek in te stellen naar vermeende staatssteun. De Commissie concludeert nu, na afloop van dit onderzoek, dat de door het Ministerie van VROM algemeen verbindend verklaarde verwijderingsbijdragen geen staatsmiddelen zijn. Er kan dan ook geen sprake zijn van staatssteun. Daarnaast concludeert de Commissie op basis van een grondig onderzoek van alle elementen van het ARN-systeem dat, als verwijderingsbijdragen wel gezien zouden worden als staatsmiddelen, er nog steeds op geen enkele wijze staatssteun wordt verleend.

'Met de besluiten van NMa en Brussel staat ons niets meer in de weg om in Nederland op milieuverantwoorde wijze autowrakken te blijven verwerken. In alle Europese landen zoeken autofabrikanten naar oplossingen om invulling te kunnen geven aan de doelstellingen van de Europese Richtlijn autowrakken. En alleen voor alle importeurs hebben wij in Nederland een bewezen prachtige oplossing', aldus ARN-directeur Zimmerman over de ontwikkelingen van de afgelopen twee weken.

Voor meer informatie:

Auto Recycling Nederland BV