D66 tegen Luchtvaartwet

D66 tegen Luchtvaartwet

Jan van Walsem

Reacties: (j.vwalsem@tk.parlement.nl)

De politiek is niet geloofwaardig gebleken bij de vaststelling van de Luchtvaartwet. In de voorgestelde geluidsnormen hebben noch bewoners noch milieuorganisaties noch vele andere deskundigen vertrouwen. Deze negatieve perceptie is bij D66 niet weggenomen.

In het kader van de ingebruikneming van de 5e baan op Schiphol in 2003 moet de nieuwe luchtvaartwet de huidige PKB-Schiphol snel vervangen. Nadat in de jaren negentig niemand meer een touw aan de regelgeving van Schiphol kon vastknopen en ook de fractie-voorzitter van de PvdA, de heer Melkert zei dat hij er 'horendol' van werd, zouden wij (de politiek) een glasheldere regelgeving maken met inachtneming van de dubbeldoelstelling nl. mainport en verbetering van het milieu rondom (plm.50km) Schiphol.

Onduidelijke normen

In de afgelopen jaren is te veel de indruk ontstaan dat de economische belangen van Schiphol veel zwaarder wegen dan de 'gerechtvaardigde' milieubelangen, de belangen van bewoners en de leefbaarheid. Er zou een einde gemaakt worden aan teveel gedogen en niet weten. Er zou een verbetering komen van de geluidsnormen en de veiligheid en een standstill voor emissies en stank.Bij de behandeling van de wet heeft D66 dat standpunt ingenomen. Voor ons gold en geldt dat afspraken nagekomen dienen te worden en na jarenlange mist boven de regelgeving van Schiphol moeten er nu duidelijke, controleer-bare en handhaafbare normen komen. Als we daarin zouden slagen, zou de geloofwaardigheid van de politiek, misschien niet hersteld maar dan toch verbeterd worden. Voor D66 weegt dit bijzonder
Helaas is de politiek (ministers Netelenbos en Pronk, fracties PvdA, VVD, CDA) niet geloofwaardig gebleken en is de nieuwe luchtvaartwet geen gelijkwaardige vertaling van de PKB-Schiphol. De gelijkwaardigheid is volgens de minister niet haalbaar voor wat betreft stank en Co2. Zij heeft de normen hiervoor losgelaten. De Kamer heeft nog wel afgedwongen, dat er een norm voor groepsveiligheid vóór 2005 wordt ontwikkeld. Maar op alle punten is geen standstill c.q. verbetering (veiligheid) bereikt. Je zou dan mogen verwachten dat minister Netelenbos en de Kamer naar mogelijkheden zoeken om op de punten geluid en emissies duidelijk de beloftes in te lossen.

Vertrouwen weg

In de voorgestelde geluidsnormen hebben noch bewoners noch milieuorganisaties noch vele andere (MER)-deskundigen vertrouwen. Als de perceptie zo negatief is, moet je er als minister en parlement alles aan doen om dit (gerechtvaardigde) wantrouwen weg te nemen. Een beter alternatief (van de milieuorganisaties) is door de D66-fractie samen met Groenlinks en de Christen Unie ingediend, waarin wij minister Netelenbos vragen ook deze geluidsberekeningsmethode door de MER-commissie te laten beoordelen en dat in de wet naast het door de minister genoemde systeem vast te leggen en later op basis van het oordeel van de MER-commissie het juist systeem te kiezen. Met deze normale en gangbare weg zou het vertrouwen en de geloofwaardigheid van de politiek gediend zijn. Helaas, zelfs de fractie van de PvdA die toch vaak 'warme' woorden aan het milieu wijdt, laat het als het milieu-(puntje) bij paaltje komt afweten.
Op veel punten wordt geen standstill bereikt, laat staan verbeterd en mogen geen extra meetpunten c.q. handhavingspunten komen, zoals D66 heeft voorgesteld. Weg geloofwaardigheid. De emissieplafonds worden verhoogd om in de volgende 5, 10, 20 jaar hopelijk verlaagd te worden, aldus minister Pronk.
Gezien deze feiten en het verwerpen van zelfs minimale verbeteringen om tot geloofwaardigheid te komen, kan de fractie niet anders doen dan tegen deze verfoeilijke luchtvaartweg stemmen.