Persconferentie advies Gezondheidsrisico's voorkomen

Uitnodiging voor de pers 31-10-2001

Maandag 29 oktober 2001

UITNODIGING VOOR DE PERS

Op verzoek van minister Borst van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) een advies opgesteld over de taken van de overheid bij reeds bekende, zich ontwikkelende en nieuwe risico.s voor de gezondheid. Het advies werd een jaar geleden gevraagd, maar komt door de recente gebeurtenissen in de Verenigde Staten in een bijzonder licht te staan. De vraag die in dit advies centraal staat is op welke wijze de overheid het beste kan zorgdragen voor de bescherming van de bevolking tegen gezondheidsbedreigingen. Gezondheidsbedreigingen zullen altijd voorkomen en het is niet mogelijk deze geheel uit te bannen. Toch zal de overheid de maatregelen die zij hiervoor genomen heeft regelmatig moeten toetsen aan veranderende omstandigheden en zal zij zich goed mogelijk moeten voorbereiden op mogelijke en nu vaak nog onbekende risico.s voor de gezondheid van de burger.

Daarover gaat het advies Gezondheidsrisico.s voorzien, voorkomen en verzekeren, dat de RVZ aan minister Borst zal aanbieden tijdens een

persconferentie op
31 oktober a.s. om 11.00 uur in het ministerie van VWS, Apollozaal B 402 , Parnassusplein 5 te Den Haag.

U bent van harte welkom bij deze bijeenkomst. Prof. drs. J. van Londen, voorzitter van de RVZ zal een toelichting geven. De minister zal een eerste reactie op het advies geven. Voor informatie kunt u contact opnemen met ondergetekende, telefoonnummer 079-3687366 of met het ministerie van VWS, Bas Kuik, 070-3405083.

Met vriendelijke groet,

Mw. mr. P. Fontein.