SGR schrapt consumentengarantie op luchtvaarttickets

Datum nieuwsfeit: 31-10-2001

SGR

SGR schrapt garantie op luchtvaarttickets

Rotterdam, 31 oktober 2001
Garantiefonds Reisgelden (SGR)

SGR schrapt consumentengarantie op luchtvaarttickets

In zijn vergadering van gisteren heeft de raad van toezicht van SGR goedkeuring verleend aan het besluit van het bestuur om met ingang van 5 november a.s. voor overeenkomsten van luchtvervoer (luchtvaarttickets die geen onderdeel uitmaken van pakketreizen) geen garantie meer aan consumenten te verlenen.

De recente ontwikkelingen in de reiswereld en in de luchtvaart hebben het bestuur doen besluiten de dekking van het luchtvaartrisico zoals dat voortvloeit uit de regelingen van SGR in te trekken.

Omdat luchtvaartmaatschappijen geen deelnemer van SGR zijn, rustte het risico van deconfiture van een luchtvaartmaatschappij tot nu toe op de deelnemende reisagent en op het garantiefonds.

Als gevolg van de huidige slechte financiële positie van vele luchtvaartmaatschappijen is dat risico in zodanige mate toegenomen dat de reisbranche het niet langer verantwoord acht dat risico voor rekening van de reisagent te laten komen. Het bestuur van SGR onderschrijft dat en is bovendien van mening dat ook het garantiefonds die risico s niet meer kan dragen.

Einde bericht

Noot voor redacties