Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Studiedag Basisschool en levensbeschouwing aan VU Amsterdam

Datum nieuwsfeit: 31-10-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Vrije Universiteit Amsterdam
Zoek soortgelijke berichten
Vrije Universiteit Amsterdam

Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam. 18/10/2001


---

Basisschool brengt levensbeschouwing over, maar welke?

Woensdag 31 oktober
organiseren de Hendrik Piersonleerstoel en de Onderzoeksgroep Ontmoeting van Tradities van de Faculteit der Godgeleerdheid een studiedag getiteld Alle basisonderwijs is bijzonder Levensbeschouwelijke waarden in het onderwijs.

Onderwijs is meer dan kennisoverdracht: het benadrukt waarden en draagt die over, en op de achtergrond staat een visie op het leven. Als kinderen worden voorbereid op "de maatschappij", gaat het altijd om een manier van leven, een manier van in de samenleving staan. In feite draagt het basisonderwijs dus een levensbeschouwing over. Op de studiedag houden de deelnemers zich bezig met de vraag hoe mensen uit verschillende levensbeschouwelijke en religieuze tradities de waarden overdragen die in hun traditie belangrijk zijn.

In de ochtenduren wordt de genoemde vraag voorgelegd aan vier directeuren van basisscholen: een islamitische school, een protestants-christelijke school, een algemeen-bijzondere school en een openbare school, en verder een leraar uit het hindoe-onderwijs. De volgende vraag die men zich tijdens de studiedag stelt, is of we kunnen opsporen welke waarden deze verschillende scholen delen en waarin er verschillen bestaan. Hoe verhouden de mensbeelden die we overdragen in het onderwijs zich tot elkaar? Weerspreken ze elkaar, overlappen ze zo ja, waarin of komen ze op hetzelfde neer?

´s Middags spreken vervolgens eerst twee (godsdienst)pedagogen, dr. C. Bakker en dr. S. Miedema, over waarden in het onderwijs en de identiteit van de school. Daarna gaan twee theologen, dr. W. Stoker en dr. H. Vroom, in op "waarden en levensbeschouwing" en levensbeschouwelijk pluralisme. Tot slot vindt een plenaire discussie plaats, ingeleid door de directeur van de Besturenraad PC.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie