PvdA en VVD 12-puntenplan voor verhogen aangiftebereidheid

Den Haag, 31 oktober 2001

HOGERE AANGIFTEBEREIDHEID NODIG VOOR MEER VEILIGHEID

12-puntenplan VVD en PvdA voor verhogen aangiftebereidheid

De Tweede-Kamerfracties van PvdA en VVD hebben een 12-puntenplan opgesteld om de bereidheid van burgers om aangifte te doen en melding te maken van misdrijven te vergroten. Voor een betere criminaliteitsbestrijding is niet alleen extra inzet van politie en justitie nodig, maar vooral ook dat burgers aangifte willen doen. De bestaande mogelijkheden om aangifte te doen zijn te beperkt en politie en justitie hebben nog steeds een gebrekkige dienstverlening aan slachtoffers en gedupeerde burgers.

PvdA-woordvoerder Peter van Heemst en VVD-woordvoerder Atzo Nicolaï willen daarom de drempels voor het doen van aangifte en meldingen drastisch verlagen. Op dit moment zijn helaas veel mensen terughoudend in het melden van crimineel en onfatsoenlijk gedrag. In het plan stellen beide fracties onder andere de volgende maatregelen voor:

1. Elektronische aangifte moet mogelijk zijn in 2002. 2. Burgers moeten op meerdere locaties aangifte kunnen doen. Daarbij moet gedacht worden aan aangifte via Justitie in de Buurt (JIB), het gemeentehuis en mobiele aangiftepunten bij grootschalige evenementen. 3. Aangifte doen moet 24 uur per dag mogelijk zijn. 4. De burger moet binnen 6 weken een reactie van de politie krijgen over het resultaat van de aangifte en over het strafrechtelijke vervolg. Wie als burger zijn verantwoordelijk neemt, heeft het recht om te weten wat de follow-up is. Dat betekent ook dat de politie aan burgers moet uitleggen waarom in een bepaald geval een aangifte niet tot een strafrechtelijk vervolg leidt.
5. Het moet mogelijk zijn anoniem aangifte te doen, waarbij de naam van de burger wel bekend is, maar niet door de politie gebruikt wordt. Zodra het tot een strafzaak komt, kan de burger alsnog gevraagd worden uit de anonimiteit te treden als dat nodig mocht zijn.

Zij zullen het kabinet vragen nog op korte termijn deze voorstellen uit te werken en in te voeren.

Voor meer informatie:

Peter van Heemst 070-318 2791/06-53 68 44 08 en Atzo Nicolaï 070-318 2888/06-53 66 99 66

Noot voor redacties