Rugzak Telefonische informatielijn Leerlinggebonden geopend

Datum nieuwsfeit: 31-10-2001
Bron: Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting
Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting

Rugzak Informatielijn Telefonische informatielijn over leerlinggebonden financiering geopend

31-10-2001
Karin Adelmund, staatssecretaris van onderwijs heeft vrijdag 12 oktober tijdens de conferentie 'Sterker staan met een Rugzak' de Rugzak Informatielijn 030 - 297 06 89 geopend. Dit is een telefonisch steunpunt waar ouders van kinderen met een handicap terecht kunnen met hun vragen over de leerlinggebonden financiering, een regeling die in augustus 2002 ingaat.

De wet op leerlinggebonden financiering, ook wel 'de Rugzak' genoemd, maakt mogelijk dat ouders van een kind met een handicap kunnen kiezen voor regulier (gewoon) of speciaal onderwijs. Wanneer een zoon of dochter als gevolg van een functiebeperking in het reguliere onderwijs extra voorzieningen nodig heeft, wordt mogelijk een leerlinggebonden budget toegekend. Ouders kunnen met dat budget kiezen tussen onderwijs op een speciale school of op een reguliere school. Alleen ouders die kiezen voor regulier onderwijs, ontvangen leerlinggebonden financiering. Het kind neemt deze middelen voor de benodigde speciale voorzieningen in een eigen 'rugzak' mee.

Om ouders goed te informeren over de nieuwe wetgeving is het project 'oudervoorlichting leerlinggebonden financiering' opgezet. De Rugzak Informatielijn maakt onderdeel uit van dit project. Bij de Rugzak Informatielijn kunnen ouders terecht met al hun vragen over de leerlinggebonden financiering. Ook kunnen zij de Informatielijn bellen als zij advies willen over hun eigen situatie. De medewerkers van de Rugzak Informatielijn kunnen ouders, waar nodig, doorverwijzen naar ouderorganisaties en handicapspecifieke organisaties.

Het nummer van de Rugzak Informatielijn is 030 - 297 06 89. De informatielijn is maandag tot en met donderdag geopend van 9.30 - 13.30 uur.

Het project 'Oudervoorlichting leerlinggebonden financiering' wordt georganiseerd door de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad) en de Federatie van Ouderverenigingen (FvO).

Zie ook in het Actualiteitenarchief van deze website: Werkconferentie 'Sterker staan met een rugzak'

© NCFS, Dr. A. Schweitzerweg 3, 3744 MG Baarn telefoon 035 - 64 79 257, fax 035 - 64 79 489, e-mail (info@ncfs.nl)

Geregistreerd bij het Centraal Bureau Fondsenwerving