Congres over arbo en veiligheid in de afvalsector

Datum nieuwsfeit: 01-11-2001

Congres
Moderne eisen aan arbo en veiligheid in de afvalsector

Donderdag 1 november 2001, Triavium Nijmegen
---

Goede arbeidsomstandigheden en veiligheid in de afvalbranche Vrijwel iedere manager erkent inmiddels de noodzaak van het invoeren van goede arbeidsomstandigheden in de organisatie. Dat geldt ongetwijfeld ook voor u! Door betere en veilige werkomstandigheden te creëren, motiveert u niet alleen uw medewerkers, het voorkomt ook problemen zoals uitval, claims en negatieve publiciteit. De afvalsector kent bovendien extra risico's omdat er gewerkt wordt met afvalstoffen. Sommige daarvan zijn gevaarlijk voor de volksgezondheid, andere zijn brandbaar. Daarnaast heeft u te maken met veiligheidsmaatregelen bij het rijden van vracht- en vuilniswagens. De regels die vanuit de overheid worden gesteld aan het veilig werken met afvalstoffen nemen toe en worden steeds verder aangescherpt. Om u daarvan op de hoogte te houden, heeft de Vereniging van Nederlandse Afval Ondernemingen (VNAO) het initiatief genomen om samen met het CKC dit congres te organiseren.

Wat kunt u verwachten?
U krijgt een overzicht van factoren en regelgeving waar afvalverwerkende bedrijven mee te maken krijgen bij het opstellen en uitvoeren van het arbo- en veiligheidsbeleid. Aan de hand van praktijkvoorbeelden krijgt u inzicht in waar de belangrijkste knelpunten liggen en hoe u deze het beste kunt aanpakken. Zo wordt er onder meer aandacht besteed aan specifieke regelgeving, het vastleggen en monitoren van gegevens en het rijden van vracht- en vuilniswagens. In de middag kunt u kiezen uit verschillende sessies: de P-90 norm, het veilig werken aan riolen en calamiteitenpreventie.

Voor wie is dit congres bestemd?
Dit congres is interessant voor iedereen uit de afvalsector die verantwoordelijk is voor arbo en veiligheid. Daaronder vallen ook opdrachtgevers, zoals gemeenten, die indirect te maken krijgen met de eisen die aan de afvalverwijdering en -verwerking worden gesteld.

9.30 Ontvangst en registratie deelnemers
10.00 Opening door de dagvoorzitter
Ing J.A.L. van Engelen, directeur Van Engelen Management Consultants b.v.

10.05 De noodzaak tot professionalisering op het gebied van veiligheid en arbozaken in de afvalsector
Ing. A.P.P. Donders, directeur Vereniging Nederlands Afvalondernemingen (VNAO)

10.35 Algemene verplichtingen, voortkomend uit de arbo wetgeving Ing J.A.L. van Engelen, directeur Van Engelen Management Consultants b.v.

* Risico Inventarisatie en Evaluatie

* Checklist

* Omgaan met de arbeidsinspectie

11.05 Mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie

11.20 Koffiepauze

11.50 Beheer van de veiligheid in de afvalsector Ing. L. van Werkhoven, hoofd Veiligheid, Sita Holding
* Het nut van certificeren

* Toezicht op activiteiten van medewerkers
* Het vastleggen en monitoren van gegevens
12.20 Mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie

12.35 Lunch

14.00 Veiligheid van het rijden van vracht- en vuilniswagens E.K.E. van Velzen, marketing manager Geesink

* De dode hoek problematiek

* Kunnen hulpmiddelen als zichtveldsystemen, signaalbeveiliging en treeplankbeveiliging een oplossing bieden?

* Technische hulpmiddelen en maatregelen om de veiligheid van het rijden met vracht- en vuilniswagens te verbeteren

14.30 Theepauze

15.00 Parallelsessies
A P-90 norm
Voorzitter:

- Ing J.A.L. van Engelen, directeur Van Engelen Management Consultants b.v.
Overige inleiders:

- Mr. J. Laemers, Arbeidsinspectie district Groningen
- Ir. P. Vingerhoeds, directeur Milieu en Techniek, Van Gansewinkel
* Voor wie geldt de P-90 norm?

* Wat betekent deze norm in de praktijk?

* Is het mogelijk aan deze norm te voldoen?
B Veilig werken aan riolen
Voorzitter:

- Nog onbekend
Overige inleiders:

- R. Dijke, Docent vakgebied Riolen, BME opleidingen
- Drs. R. Hijmans, adviseur Veiligheidsmanagement TNO Arbeid
* Wat is veilig werken aan riolen?

* Wat zijn de consequenties van de aankomende beoordelingsrichtlijn?
C Calamiteitenpreventie
Inleider en discussieleider:

- Ir. H.A.M. Groenewegen, beleidsmedewerker VNAO. Overige inleiders:

- I. Helsloot, Teamleider Onderzoek, NIBRA

- P.J. de Meer, Technisch Directeur, Van Gansewinkel Drachten
* Het opslaan van gevaarlijke afvalstoffen
* Hoe voorkomt men een brand?

16.15 Afsluiting met een informele borrel

Datum en plaats
Donderdag 1 november 2001 in het Triavium te Nijmegen.

Aanmelding
U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier in te vullen en te e-mailen. Twee weken voor aanvang van het congres ontvangt u van ons een bewijs van inschrijving en een routebeschrijving.

Kosten
De kosten voor deelname aan dit congres bedragen EUR. 450,- / Hfl. 991,67 (excl. BTW) per persoon. Bij deze prijs zijn koffie/thee, lunch en uitgebreide congresdocumentatie inbegrepen. Leden van de Vereniging van Nederlandse Afval Ondernemingen krijgen 20% korting op de deelnameprijs en betalen EUR. 360,- / Hfl. 793,34 (excl. BTW) per persoon.

Verhinderd?
Als u zich reeds heeft ingeschreven en u bent door omstandigheden alsnog verhinderd, dan is uw eventuele vervanger van harte welkom. Indien u uw inschrijving wilt annuleren dient u rekening te houden met de volgende regelingen: U kunt tot 2 weken voor de datum van plaatsvinden van het congres annuleren. Annulering dient per aangetekend schrijven te geschieden. Bij annulering tot 2 weken voor de datum van plaatsvinden van het congres, berekenen wij u EUR 50,- / Hfl. 110,20 (excl. BTW) aan administratiekosten. Bij latere annulering bent u echter het volledige bedrag verschuldigd. De documentatie wordt u dan automatisch toegezonden.

Informatiemarkt
Naast het congres is er een kleine informatiemarkt waarop bedrijven en instanties die diensten aanbieden op het gebied van arbo en veiligheid in de afvalbranche zich kunnen presenteren. Voor meer informatie over de mogelijkheid een stand in te richten op deze informatiemarkt, kunt u contact opnemen met Aukje Bovend'eerdt (tel.: 040-212 9499).

Wenst u meer informatie, of heeft u interesse in een stand op de informatiemarkt?
Centrum voor Kennis Communicatie
Aukje Bovend'eerdt