Vhp KPN & TPG zet in op bemiddelingstraject van een jaar

Bron: CMHF
CMHF

Vhp KPN & TPG zet in op bemiddelingstraject van een jaar

De CMHF-vereniging hoger personeel KPN & TPG vindt dat KPN de medewerkers die overcompleet worden alle nodige begeleiding moet bieden om een andere baan te vinden. Bij de bemiddelingsactiviteiten horen vertrekstimuleringsregelingen en bij demotie aanvullingen op een lager salaris. De ondersteuning bij bemiddeling, ook als men niet meer op de werkplek zit, moet minimaal één jaar duren, vindt de vhp KPN & TPG. Onder meer dit zet de vhp KPN & TPG in bij de onderhandelingen over een Sociaal Plan.

Al wekt KPN de suggestie weinig middelen te hebben voor een Sociaal Plan, dan nog kan en mag het bedrijf zich niet aan zijn verantwoordelijkheid onttrekken. Op z'n minst zal de 55+ regeling onderdeel van het Sociaal Plan moeten worden, vindt de vhp KPN & TPG. Vooral voor ouderen vanaf ongeveer 45 jaar wordt het immers moeilijker om een passende baan te vinden omdat ze een minder goede arbeidsmarktpositie hebben. Daarnaast moet in het Sociaal Plan geregeld worden dat de bemiddeling naar een andere baan goed georganiseerd wordt en individueel begeleid.

Het huidige Sociaal Plan is volgens de bonden niet goed toegesneden op een situatie waarin herplaatsing binnen KPN slechts in beperkte mate mogelijk is. Het nieuw af te sluiten Sociaal Plan krijgt daarom een ander karakter maar mag kwalitatief niet minder zijn.
Vandaag (donderdag 1 november) kwamen de gezamenlijke bonden - na contact met de kaderleden - tot de volgende hoofdpunten van inzet voor het nieuwe Sociaal Plan:

- werkloosheid voorkomen door een optimale bemiddeling binnen en vooral buiten KPN. Het idee van een task-force van het kabinet past hier goed in;

- gedwongen ontslagen zo veel mogelijk beperken door vrijwillig vertrek met een aantal maatregelen te stimuleren;

- een goede ouderenregeling;

- redelijke aanvullingen op WW en uitkeringen bij vertrek in het geval dat herplaatsing buiten KPN niet mogelijk blijkt.

De bonden hebben oud-minister van Economische Zaken Hans Wijers, chairman van The Boston Consulting Group, bereid gevonden KPN?s intentie tot noodzakelijk massa-ontslag te toetsen. Wijers zal uiterlijk vrijdag 9 november zijn opinie met een bondige, onderbouwde notitie aan de bonden bekend maken.

Op 30 oktober hebben de bonden een gesprek met minister Vermeend (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) gehad over de werkgroep die de bewindsman heeft opgericht om KPN'ers aan een nieuwe baan te helpen. Naast de bonden en de werkgever zijn onder meer de Centra voor Werk en Inkomen (CWI) en de ministeries van Sociale Zaken en Economische Zaken vertegenwoordigd. Vermeend heeft partijen op het hart gedrukt sociale wet- en regelgeving in acht te nemen bij het afsluiten van het Sociaal Plan.

Terugblikkend blijkt het opschorten van een Sociaal Plan bij Netwerk Bouw een aanwijzing te zijn geweest dat KPN voor een personeelsreductie stond van ongekende omvang. Dit Sociaal Plan had immers leidraad kunnen zijn bij mogelijk meer gedwongen ontslagen in andere bedrijfsonderdelen. Vakorganisaties hadden al wekenlang om duidelijkheid gevraagd, vooral omdat de nieuw benoemde president-directeur, Scheepbouwer, al per 1 november zou aantreden. Het vertrouwen dat Scheepbouwer heeft van de financiële instellingen, stemt de vhp KPN & TPG positief. Dat is immers essentieel voor de toekomst van het bedrijf.
Hoewel de afgelopen maanden nog werd gesproken over te nemen maatregelen die KPN door de moeilijke tijd zouden kunnen loodsen, waren vakorganisaties ook overtuigd geraakt van snelle actie omdat het bedrijf het water tot aan de lippen stond. De schulden waren en bleven torenhoog. Hoewel het gedwongen vertrek van de bijna 5000 werknemers onderdeel uitmaakte van een pakket maatregelen, kwam de boodschap ook voor de vakorganisaties hard aan.

De aandacht richt zich op degenen die moeten vertrekken. Het mag duidelijk zijn dat de blijvers het er niet gemakkelijker op zullen krijgen. Extra inspanningen zullen worden gevraagd en de onzekerheid blijft. Gezien de situatie waarin KPN verkeert, zal de positie van de blijvers ongetwijfeld aan de orde komen.

Wat kan de vhp KPN & TPG voor KPN?ers betekenen de komende tijd? a. De vhp is partij in het overleg en houdt leden op de hoogte als er belangrijke ontwikkelingen zijn en vraagt uiteraard hun oordeel als er resultaten worden voorgelegd.
b. Zal informatie- en steunpunt zijn als er vragen zijn dan wel advies en/of ondersteuning geven.

Partijen staan onder grote druk om deze maand overeenstemming te bereiken. De vhp KPN & TPG houdt contact!