Negen procent van groenten en fruit bevat teveel gif

Datum nieuwsfeit: 01-11-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

0100,0100,0100Times New RomanGEZAMENLIJK PERSBERICHT VAN

STICHTING NATUUR EN MILIEU EN VERENIGING
MILIEUDEFENSIE

Utrecht, 1 november 2001

Negen procent van groenten en fruit
bevat teveel gif

Milieuorganisaties vragen actie van ministerie

Stichting Natuur en Milieu en Vereniging Milieudefensie willen dat het Ministerie van Volksgezondheid maatregelen neemt tegen overschrijdingen van de wettelijke normen voor gif op groenten en fruit. Uit de jaarlijkse rapportage van de Keuringsdienst voor Waren blijkt dat vorig jaar 9,2 procent van de onderzochte groenten- en fruitmonsters teveel
bestrijdingsmiddelen bevatten. Geïmporteerde producten vertoonden meer overschrijdingen van de wettelijke normen dan Nederlandse producten. Van sommige producten bevat meer dan een kwart van de onderzochte monsters teveel gif (druiven, ananas, paprika, meloen, peterselie). Het percentage overschrijdingen in 2000 is vrijwel niet gedaald ten opzichte van 1999, dat de overheid een uitschieter noemde, en is beduidend hoger dan de gemiddelde vier procent overschrijdingen in de voorafgaande tien jaar. Stichting Natuur en Milieu en Milieudefensie vinden de overschrijdingen zeer ernstig, ook al omdat deze producten bij de consument zijn terechtgekomen. Zij vinden dat het ministerie Volksgezondheid (WVS) in actie moet komen om de consument te beschermen.

Verbetering is dringend nodig. Ook omdat de wettelijke normen voor nog toegestane residuen steeds betrekking hebben op afzonderlijke bestrijdingsmiddelen. Mogelijke cumulatie-effecten voor de gezondheid van meerdere bestrijdingsmiddelen op hetzelfde product - iets wat in de praktijk veelvuldig voorkomt - blijven buiten beschouwing. Bovendien geeft de wet in ons land onvoldoende bescherming aan kinderen, die in hun
ontwikkelingsfase extra gevoelig zijn voor bepaalde soorten bestrijdingsmiddelen, zo bleek uit recent onderzoek van de Consumentenbond en Natuur en Milieu.

De strategie van het ministerie van de afgelopen jaren om geen extra inspanningen te verrichten, heeft niet gewerkt. De milieuorganisaties vinden dat het ministerie het aantal controles moet opvoeren en het aantal overtredingen moet terugdringen door strengere handhaving. Ook moeten de supermarkten en fabrikanten worden verplicht om zelf controles uit te voeren en partijen met teveel gif uit de schappen te halen.

Noot voor redacties