Hans Wijers toetst noodzaak gedwongen ontslagen KPN

Datum nieuwsfeit: 01-11-2001
Bron: ABVAKABO FNV
ABVAKABO FNV

Hans Wijers toetst noodzaak gedwongen ontslagen KPN (1 nov)

De vakorganisaties ABVAKABO FNV, Bond van Telecompersoneel, CFO CNV-bond en VHP CMHF hebben oud-minister van Economische Zaken Hans Wijers, chairman van The Boston Consulting Group (BCG) bereid gevonden KPNs intentie tot noodzakelijk massa-ontslag te toetsen. Een team van BCG is vandaag, onder leiding van Hans Wijers, met de toetsing gestart. Wijers zal uiterlijk vrijdag 9 november zijn opinie met een bondige, onderbouwde notitie aan de vakorganisaties bekend maken.

De vraagstelling van de vakorganisaties aan Wijers is of - naast andere maatregelen - de omvangrijke gedwongen ontslagen op zeer korte termijn voor KPN onvermijdelijk zijn om de continuïteit van het bedrijf veilig te stellen. KPN heeft zich bereid verklaard alle benodigde informatie aan Wijers te verstrekken. Afgesproken is dat gedurende de toetsing door alle partijen een radiostilte in acht wordt genomen.

Het mag duidelijk zijn, gezien het bovenstaande, dat de bonden zich nog niet neerleggen bij het massa-ontslag op korte termijn. Toch hebben de vakbonden, na contact met de kaderleden, hun inzet voor een nieuw sociaal plan bepaald. Het huidige Sociaal Plan (SBR) is naar de mening van de bonden niet goed toegesneden op een situatie waarin herplaatsing binnen KPN slechts in beperkte mate mogelijk is. Het nieuw af te sluiten Sociaal Plan krijgt daarom een ander karakter maar mag kwalitatief niet minder zijn.
De hoofdpunten van de inzet voor het nieuwe Sociaal Plan zijn:
- Werkloosheid voorkomen door een optimale bemiddeling binnen en vooral buiten KPN. Het idee van een task-force van het kabinet past hier goed in;

- Gedwongen ontslagen zo veel mogelijk beperken door vrijwillig vertrek met een aantal maatregelen te stimuleren;
- Een goede ouderenregeling;

- Redelijke aanvullingen op WW en uitkeringen bij vertrek in het geval dat herplaatsing buiten KPN niet mogelijk blijkt.

Het blijft voor de bonden van groot belang dat KPN een totaal saneringsplan presenteert. Onderdeel hiervan zal moeten zijn dat ook de bedrijfsleiding van KPN een bijdrage levert. Bijvoorbeeld door (een deel van) het salaris in te leveren.