Patentrecht geneesmiddelen heikel agendapunt WTO-top Quatar

Datum nieuwsfeit: 01-11-2001

WEMOS - GEZONDHEID WERELDWIJD

Patentrecht geneesmiddelen heikel agendapunt op WTO-top Quatar

Wemos overhandigt duizenden handtekeningen aan Ybema voor toegang medicijnen ontwikkelingslanden

Donderdag 1 november 12.00-12.30 uur, voorafgaand aan Kamerdebat over Qatar. Locatie: ingang Tweede Kamergebouw

Van 9 tot 13 november vindt in Qatar de vierde Ministeriële Conferentie van de WTO plaats. Staatssecretaris Ybema leidt de Koninkrijksdelegatie naar Qatar. Wemos pleit ervoor dat hij zich in EU-verband maximaal inzet voor het recht op toegang tot medicijnen voor mensen in ontwikkelingslanden. Om deze oproep kracht bij te zetten overhandigt Wemos-directeur Nina Tellegen hem donderdag 1 november a.s. een Travel Survival Kit met duizenden handtekeningen. Zij zal Ybema uitdagen om in Qatar niet mee te werken aan een waterig compromis.

Patenten staan toegang geneesmiddelen in de weg De angst voor miltvuur doet de roep om antibiotica in de VS en Europa toenemen. Maar één van de belangrijkste geneesmiddelen, Cipro, staat nog onder patent. Zal de Amerikaanse regering nu wel of niet besluiten dit patent te omzeilen? En mogen ontwikkelingslanden dit ook doen voor hun malaria- en AIDS-bestrijding? Naar verwachting is dit één van de meest heikele onderwerpen op de komende WTO Top. Wemos wil dat de WTO zich expliciet uitspreekt voor een 'flexibele interpretatie' van het TRIPS-verdrag (dat patentrechten regelt). Dit moet ertoe leiden dat dit verdrag het gezondheidsbeleid van ontwikkelingslanden niet ondermijnt en dat geneesmiddelen beter betaalbaar worden.

Het spant erom of de Ministeriële Conferentie tot afspraken komt die daadwerkelijk bruikbaar zijn voor ontwikkelingslanden. Meningen, ook binnen de EU, lopen weer sterk uiteen. Achter de schermen worden de armste landen voortdurend onder druk gezet door machtiger partijen aan de WTO-onderhandelingstafel.

Deze actie wordt ondersteund door:
Aids-fonds, Artsen Zonder Grenzen, Cordaid, COS-Friesland, Farmacie Mondiaal, HAI Europe - Health Action International Europe, Hiv Vereniging Nederland, Icco, IDA- International Dispensary Association, Kerken in Aktie, NiZA- Nederlands Instituut voor Zuidelijk Afrika, Abvakabo/FNV, AEN-Africa Europa Netwerk, CMBR- Centraal Missionair Beraad Religieuzen, COS Nederland, IFMSA - International Federation Medical Students' Associations, Johannes Wier Stichting, KNMG, Maandblad Bijeen, Nederlandse Rode Kruis, Novib, NVTG- Nederlandse Vereniging voor Tropische Geneeskunde, Oikos, OIP-Oyugis Integrated Projects, Onze Wereld, Optima Farma, Simavi, Rainforest Medical, Stichting Pharma Selecta, VAZ- Vereniging Apothekers Ziekenhuizen, VSO-Nederland, WGNRR - Women's Global Network for Reproductive Rights, Zusters van Schijndel.

Noot voor redacties