Jong talent in de wetenschap verdient meer maatwerk

31 oktober 2001

Tweede Avond van Wetenschap & Maatschappij

Jong talent in de wetenschap verdient meer maatwerk

Maandag 29 oktober vond de tweede Avond van Wetenschap en Maatschappij plaats in de Ridderzaal te Den Haag. Het thema van dit jaar was hoe de wetenschap aantrekkelijk te maken voor jong talent. Hierbij kwamen eerst mogelijke problemen en vervolgens mogelijke maatregelen aan de orde. De gasten hebben na een tafeldiscussie aangegeven welke problemen en maatregelen volgens hen van belang waren.

De drie grootste problemen waren volgens de deelnemers: 1. Beperkte doorstroom na de promotie
2. Slechtere arbeidsvoorwaarden
3. Matige begeleiding

De top drie van maatregelen die volgens de deelnemers de hoogste prioriteit hebben, zijn:
1. Maatwerk voor jong talent Jong talent verdient meer maatwerk, zowel wat betreft inhoud van het werk als type aanstelling. Er wordt nu nog te vaak uitgegaan van wat de universiteit te bieden heeft, terwijl het uitgangspunt moet zijn wat jong talent nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen binnen de wetenschap. Die omslag in het denken kan de basis zijn voor veel verbeteringen.
2. Betere begeleiding De begeleiding van jonge onderzoekers moet verbeteren. Zeker tijdens het promoveren lijkt hier nog veel tekort te schieten. Het gaat dan zowel om vakinhoudelijke begeleiding als om professionele ontwikkeling. En dit betekent ook dat de huidige senior wetenschappelijk medewerkers op coaching-vaardigheden geselecteerd en beoordeeld moeten worden. 3. Betere loopbaanmogelijkheden na de promotie Om de doorstroom te verbeteren, moeten loopbaanmogelijkheden worden vergroot. Niet door meer vaste arbeidsplaatsen te creëren, maar door het huidige formatiestelsel te flexibiliseren naar een meer prestatiegericht carrièrepad voor iedereen. Dit moet selectie op kwaliteit bevorderen en de ruimte voor doorstroom van jonge onderzoekers vergroten.

Onder de gasten bevonden zich vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, politiek, kunst, media, sport en van de Nederlandse wetenschap. In totaal waren zo'n 240 kopstukken uit wetenschap en maatschappij aanwezig, variërend van Nobelprijswinnaars tot bestuurders van grote Nederlandse ondernemingen. Ook het jong talent zelf was aanwezig. Een kwart van de gasten was jonge onderzoeker.

Paul Schnabel (directeur Sociaal en Cultureel Planbureau) presenteerde de eerste resultaten van een nieuw SCP-onderzoek naar de aantrekkelijkheid van een wetenschappelijke carrière. In een vorig persbericht zijn de hoofdpunten van dit SCP-onderzoek vermeld.

Aan het slot van de Avond sprak Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Willem-Alexander nog de gasten toe. Zijn toespraak is te vinden op www.koninklijkhuis.nl/NL/nieuws/nieuws.html?Toespraken/963.htm l.

Op donderdag 1 november (Ned 3, 20.00 uur) as. zal VPRO Noorderlicht een documentaire uitzenden met een portret van vier jonge academici en hun visie op een carrière in de wetenschap.

Meer informatie over en een verslag van de Avond van Wetenschap en Maatschappij is te vinden op www.wetenschapsavond.nl. In de pers-toolkit staan ook alle persberichten, de gastenlijst, de presentatie van eerste resultaten van het SCP-onderzoek en enkele foto's van de Avond.

Stichting Avond van Wetenschap en Maatschappij
Voor meer informatie en aanmelden voor de persconferentie: Karin Jongbloed (KNAW), tel. 020-5510769 of Joeri van den Steenhoven (St. Nederland Kennisland), tel. 06-55717173.

KNAW, Het Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, Amsterdam, Postbus 19121, 1000 GC Amsterdam, Telefoon Afdeling Voorlichting en Documentatie: 020-5510733, Telefax: 020-6204941, e-mail: (voorlichting@bureau.knaw.nl)