Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Gemeente start energiecampagne Groningen Unplugged

Datum nieuwsfeit: 01-11-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Gemeente Groningen
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Groningen


1
NOV
11.20

Persbericht

Gemeente start energiecampagne Groningen Unplugged 31-10-2001

Op 1 november geeft milieuwethouder René Paas om 18.00 uur het startsein voor de energiecampagne Groningen Unplugged. De campagne loopt precies een jaar, tot 01/11/02. Dit initiatief van de gemeente Groningen heeft als doel om energiebesparing en het gebruik van duurzame energiebronnen een jaar lang op de agenda te zetten bij zoveel mogelijk Stadjers. Dat kunnen consumenten zijn, maar ook bedrijven of instellingen. De campagne moet een basis leggen voor een herkenbaar en stevig lokaal energiebeleid voor de komende jaren.

Lokale samenwerking en groeien zijn sleutelwoorden in de aanpak. Door onder meer resultaten aansprekelijk zichtbaar te maken wordt geprobeerd zoveel mogelijk mensen te stimuleren en uit te nodigen om mee te doen. Het karakter van Groningen Unplugged is dat het een groeicampagne moet worden. Hoe meer mensen, bedrijven en instellingen ideeën aandragen, tips hebben of projecten starten op energiegebied, des te geslaagder de campagne op 1 november 2002 afgesloten kan worden.

In Groningen zijn al vele energie-initiatieven. We noemen BioBuurtkracht in de Oranjewijk. Buurtbewoners zoeken prijzen, kwaliteit en mogelijkheden uit van zonnepanelen en zonneboilers. Zij wonnen daar onlangs al de Groningse Toekomstprijs mee. Een andere is het GAP (Global Action Plan) dat 70 huishoudens wil interesseren voor het Ecoteam-programma.

De Badstratenbuurt wil dé Eco-buurt van Groningen worden. Essent start de actie Zonzeker. Of nog een mooie voor het brede publiek: Het project De Uitdaging. Hier kunnen Stadjers met de gemeente de uitdaging aangaan om 10% minder energie te verstoken komende winter. Deelnemers krijgen tijdens het campagnejaar tips en ideeën om energie te besparen. De wedstrijd loopt van 15 november tot 15 mei volgend jaar. In het startpakket zit behalve besparingstips ook een handige meterkaart. Elke maand geef je als deelnemer dan je meterstanden door aan het projectbureau van Groningen Unplugged. Aan de hand van het verbruik van vorig jaar en een correctie op graaddagen berekent het Ecoteamcentrum vervolgens hoeveel de besparing is. Bovendien krijgen deelnemers elke maand een informatiepakket met een nieuw thema. De hoofdprijs voor de grootste bespaarder bestaat uit zonnepanelen van Shell Solar. De tweede prijs is een fiets van Herman van der Meulen Fietsen en de derde een opwindradio van Essent.De gemeente werkt in Groningen Unplugged samen met nu al 22 partners.

De start van Groningen Unplugged is op het plein in de Herestraat. Centraal ontmoetingspunt in de campagne wordt de website www.groningenunplugged.nl.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie