Helderheid over het rechtstreekse vervoer door TraXX

Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

mobiliteit traxx

Helderheid over het rechtstreekse vervoer door TraXX

De Chronisch zieken en Gehandicapten Raad heeft in 2000 opheldering gevraagd over het feit of TraXX (de uitvoerder van het bovenregionaal vervoer voor mensen met een handicap) nu wel of niet verantwoordelijk is voor rechtstreeks vervoeren van personen die om medische redenen géén gebruik kunnen maken van de trein. Na vele gesprekken tussen TraXX en het ministerie van SZW heeft TraXX de aanvullende opdracht geaccepteerd dat wanneer iemand om medische redenen géén gebruik kan maken van de trein TraXX verantwoordelijk is voor het leveren van rechtstreeks vervoer.

Omdat het uitgangspunt van TraXX is dat er zoveel mogelijk gebruik gemaakt moet worden van het reguliere Openbaar Vervoer (OV) is het belangrijk dat op een verantwoordde manier vastgesteld wordt of er inderdaad medische redenen zijn waarom iemand géén gebruik kan maken van de trein. Er is dan ook een protocol ontwikkeld op basis waarvan door een (onafhankelijke) arts beoordeeld kan worden of deze medische redenen er wel of niet zijn.

Om te voorkomen dat iedereen gekeurd moet worden is het aanvraagformulier van TraXX dan ook zodanig aangepast dat zelf kan worden aangegeven of men van mening is dat er medische redenen zijn waarom géén gebruik gemaakt kan worden van de trein (al dan niet met behulp van assistentie bij het in-, over- of uitstappen of met het meenemen van een eigen begeleider). Wanneer op het aanvraagformulier aangegeven wordt dat om medische redenen géén gebruik gemaakt kan worden van de trein zal TraXX de betreffende persoon een formulier toesturen wat ingevuld moet worden door een onafhankelijke arts (de kosten hiervan zijn voor rekening van de persoon zelf). Wanneer deze van mening is dat de persoon inderdaad geen gebruik kan maken van de trein zal TraXX zorgdragen voor rechtstreeks vervoer. Bovenstaande procedure zal gaan gelden voor nieuwe klanten.

Bestaande klanten die van mening zijn dat zij om medische redenen géén gebruik kunnen maken van de trein kunnen het betreffende formulier bij TraXX opvragen.

1 november 2001
---

Terug naar de homepage Terug naar de vorige pagina Ga naar 'Recente wijzigingen' Ga naar 'Zoeken op deze site' Ga naar 'Contact'