Argos (VPRO) over aanleg van de A73-Zuid

VPRO
Onderwerpen Argos

Argos, VPRO, De Ochtenden, radio 1, vrijdag 2 november 2001, 11.00 - 12.00 uur

Het debat over de aanleg van de A73-Zuid, de autosnelweg tussen Venlo en Roermond, is opnieuw opgelaaid. Al sinds begin jaren negentig wordt er gesteggeld over de vraag of deze weg ten westen of ten oosten van de Maas moet komen. Ten westen is goedkoper en beter voor het milieu, ten oosten is beter voor het Limburgse bedrijfsleven. De Tweede Kamer koos in maart 1995 met één stem verschil voor de Oost-variant. Om die weg langs dit tracé te kunnen realiseren, heeft Rijkswaterstaat een ontheffing aangevraagd van de natuurbeschermingswet. Het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij beslist daar deze maand over. Volgens deskundigen staat strenge Europese regelgeving de aanleg van de weg op dit tracé echter niet toe en zullen procedures op basis van de habitatrichtlijn leiden tot grote vertraging of afstel. Ondertussen stapelt Rijkswaterstaat het ene onderzoeksrapport op het andere om aan te tonen dat het met de schade aan de natuur wel meevalt. Argos en de kroniek van een aangekondigde mislukking.