Reuters publiceert resultaten in XML-standaard XBRL

Datum nieuwsfeit: 02-11-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

Reuters loopt voorop in financiële rapportage voor het internettijdperk

Reuters, de wereldwijde nieuws-, informatie- en technologiegroep, is de eerste beursgenoteerde onderneming in Europa die zijn financiële resultaten op internet publiceert met behulp van een prototype van een nieuwe XML-standaard, de Extended Business Reporting Language (XBRL). Reuters' financieel overzicht over het derde kwartaal van 2001 wordt op deze manier gepubliceerd.

XBRL biedt de financiële gemeenschap een gestandaardiseerde methode voor het digitaal publiceren, ontsluiten en uitwisselen van bedrijfsfinanciële rapporten en bijbehorende informatie. De standaard wordt ontwikkeld door XBRL.org, een internationaal consortium van topbedrijven uit de administratieve sector en bedrijven die zich richten op de financiële informatieverwerking.

Om XBRL toe te passen voor de nieuwste financiële resultaten, heeft Reuters samengewerkt met het Institute of Chartered Accounts in England and Wales (ICAEW) en de Engelse XBRL-werkgroep, die beide een actieve rol spelen in het ontwikkelen van de standaard. Gebruikmakend van de normen van de bedrijfstak inzake het beschrijven en identificeren van financiële informatie, stelt het XBRL-formaat gebruikers in staat de verlangde informatie gemakkelijker te verkrijgen en vervolgens te analyseren of in hun eigen applicaties te integreren.

David Grigson, Reuters' Chief Financial Officer: "XML is de sleutel tot het distribueren van informatie in het internettijdperk. De ontwikkeling van een XBRL-standaard zal de mogelijkheden van financiële rapportage sterk doen toenemen. Reuters staat volledig achter het gebruik van open standaard technologie en het verheugt ons dat we op deze manier voorop kunnen lopen met de implementatie van XBRL.

Anne Molyneux, Director of Technical Affairs van het Institute of Chartered Accounts in England and Wales: "Deze eerste publicatie van resultaten in Engeland met behulp van XBRL is een belangrijke stap in de ontwikkeling van XBRL. Het markeert het begin van een breed opgezet XBRL-testprogramma in de komende maanden, dat zal resulteren in de publicatie van een Engelse versie. Dit zal het algemeen gebruik van XBRL door bedrijven mogelijk maken en daarmee een stimulans zijn voor een efficiënter overdracht van financiële informatie. We zijn Reuters dankbaar voor hun vroege hulp bij het testen."

Chris Rodgers, Chairman van de Engelse XBRL Working Party: "De publicatie van Reuters' resultaten in XBRL is een primeur voor Europa en tekent de snelle ontwikkeling van XBRL. De Engelse vorderingen getuigen van gedegen werk aan deze elektronische financiële taal, op zowel nationaal als internationaal niveau. Net als het Verenigd Koninkrijk werkt een aantal landen aan definitieve versies van XBRL die voldoen aan hun administratieve verantwoordingsstandaarden. We verheugen ons op de introductie van XBRL als een waarlijk effectief middel tot wereldwijde financiële communicatie."

De derde kwartaal resultaten van Reuters kunt u vinden op about.reuters.com/results/xbrl

Reuters
Reuters (www.about.reuters.com) koppositie als wereldwijde informatie-, nieuws-, en technologiegroep is gebaseerd op een reputatie van snelheid, accuratesse, integriteit en onpartijdigheid en op de voortdurende technische innovaties van Reuters. De kracht van Reuters is gebaseerd op het unieke wereldwijde aanbod van een combinatie van content, technologie en connectiviteit. Reuters maakt bij de distributie van haar nieuws en informatie op uitgebreide schaal gebruik van internet technologie. Reuters is het grootste internationale nieuws- en televisie agentschap ter wereld met 2.260 journalisten, fotografen en cameramensen in 190 kantoren. Deze verzamelen en bewerken het nieuws in 24 talen voor 160 landen. In 2000 had de Groep een omzet van £ 3,59 miljard en telde op 30 juni 2001 19.081 medewerkers in 210 steden in 99 verschillende landen. telde op 30 juni 2001 19.081 medewerkers in 204 steden in 100 verschillende landen. Op 1 oktober nam het aantal medewerkers toe met 1.273 door de overname van Bridge onderdelen. Reuters viert dit jaar haar 150-jarig bestaan.

ICAEW
Het instituut werkt in het openbaar belang onder een Royal Charter. De voornaamste doelen zijn het opleiden en trainen van accountants, het handhaven van de hoge professionele gedragsnormen van leden, het verlenen van diensten aan leden en studenten, en het bevorderen van de theorie en de praktijk van het accountantswezen.

Het Institute of Chartered Accountants in England and Wales is de grootste professionele accountantsorganisatie in Europa, met meer dan 119.000 leden en drieduizend nieuwe leden per jaar. De prestigieuze kwalificaties die het Instituut biedt, worden over de hele wereld erkend en staan de leden toe om zich Chartered Accountants te noemen, met gebruik van de daarbij behorende titulatuur ACA en FCA.

XBRL is een internationaal consortium van organisaties die zich bezighouden met administratieve verantwoordingsstandaarden, accountantskantoren, technologiebedrijven en financiële informatieaanbieders. De XBRL-standaard wordt gratis gelicentieerd en maakt geautomatiseerde uitwisseling van en betrouwbare toegang tot financiële informatie mogelijk, onafhankelijk van softwareformaten en -technologieën, met inbegrip van internet. XBRL verplicht een bedrijf niet om meer informatie beschikbaar te stellen dan zij normaal doen onder de bestaande accountingstandaarden. Ook is het niet nodig om wijzigingen aan deze standaarden door te voeren. Meer over XBRL op www.xbrl.org.

XML is een internetstandaard voor datadefinitie. XML wordt beheerd door het World Wide Web Consortium (W3C) en biedt een uiterst gestructureerde omgeving voor het definiëren en verwerken van informatie. Meer over XML op www.w3c.org.

Voor nadere informatie:

Reuters Groep
Reuters Benelux BV: Jan René Dolfing tel. 020-504 59 21; jan-(rene.dolfing@reuters.com)
Reuters PR Manager, Susan Allsopp, tel: +44 20 7542 8404, (susan.allsopp@reuters.com)

ICAEW
Media Relations Executive, Danielle Anthony, tel: +44 20 7920 8564, (danielle.anthony@icaew.co.uk)