Luchtmachtvrouwenafdeling viert vijftigjarig jubileum

Ministerie van Defensie

Luchtmachtvrouwenafdeling viert vijftigjarig jubileum

02-11-2001

Op de vliegbasis Leeuwarden heeft Plaatsvervangend Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten, generaal-majoor D. Starink vanmiddag (2 november) het eerste exemplaar van het boek "Kroniek der
Luchtmachtvrouwenafdeling" aan de schrijfster van het boek, mevrouw Meta Bison, overhandigd. Dit gebeurde tijdens een reünie van de Luva, de veelgebruikte afkorting voor Luchtmachtvrouwenafdeling, die vijftig jaar geleden op 1 november 1951 werd opgericht. Vanaf dat moment was het voor vrouwen in Nederland mogelijk om als militair in dienst te treden bij de luchtstrijdkrachten. In 1982 was de integratie van de vrouw in de krijgsmacht zover gevorderd dat de noodzaak van het voortbestaan van de vrouwenkorpsen kwam te vervallen. De Luva werd toen formeel opgeheven.

In zijn toespraak memoreerde generaal Starink dat de afgelopen vijftig jaar zich kenmerkten door veel verandering en verbeteringen ten aanzien van de positie van de vrouwelijke militairen. "Maar ook een periode met mooie herinneringen en gedenkwaardige momenten", aldus de Plaatsvervangend Bevelhebber. Zo was het vijftig jaar geleden voor de vrouwelijke luchtmachtmilitairen nog niet mogelijk operationele functies zoals jachtvlieger te bekleden.

Meta Bison, die al meerdere boeken heeft geschreven, kwam in 1953 in dienst bij de Luva en werkte daar drie jaar als huishoudkundige. Ze werkte bijna een jaar aan het boek "Kroniek der Luchtmachtvrouwenafdeling" en zei daarover "Het maken van deze bundel woelde veel emoties en gevoelens van vreugde los, evenals de geboorte van een kind. Dit boek is voldragen, neem het mee en geniet ervan." Aan de reünie werd deelgenomen door ongeveer zeshonderd vrouwen. (foto: Joachim de Ruijter, vliegbasis Leeuwarden)