Meeste winkels doen aan prijzen in euro's en guldens

Datum nieuwsfeit: 02-11-2001
Consumentenbond

Nagenoeg alle winkels geven europrijsinformatie

Vijfentachtig procent winkels doet aan prijzen in euro's en guldens

Iedereen weet dat het moet (97% van de ondervraagde detaillisten) en bijna iedereen (85%) doet het ook of gaat het ook doen voor het einde van het jaar (90%): dubbel prijzen in winkels. Tweederde van de detaillisten vermeldt alle prijzen momenteel in zowel guldens als euro's. Dit is ruim 35% meer dan bij de vorige meting. Dertien procent prijst het merendeel van het assortiment dubbel en zes procent een gedeelte van het assortiment. In totaal doet dus 85 procent aan dubbel prijzen. Een half jaar geleden deed ongeveer de helft van de winkeliers dit. Maar liefst negentig procent van de detaillisten zet één of meer wenmiddelen in. Dit blijkt uit een NIPO-meting die op initiatief van het PlatformDetailhandel.nl, de Consumentenbond en in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel is gehouden onder ruim achthonderd detaillisten. Er zijn twee eerdere metingen gehouden.

Eind dit jaar zal negentig procent dubbel prijzen
De meeste detaillisten zijn in het derde kwartaal van dit jaar volledig gaan dubbel prijzen, een aantal deed dit al eerder. Er zijn ook nu nog bedrijven met goede voornemens. Uit de enquête blijkt dat negentig procent per 1 januari zal het assortiment dubbel prijzen. Winkeliers die niet dubbel prijzen zorgen in het algemeen wel voor andere europrijsinformatie in hun winkels. In de vorm van europrijzen op een bord in de winkel, het totaalbedrag onderaan de kassabon in twee valuta, de beschikbaarheid van een eurocalculator etc.

Convenant heeft gewerkt!
Het dubbel prijzen gebeurt op grond van een convenant tussen de Consumentenbond en de detailhandel, om consumenten te laten wennen aan de euro via het dubbelprijzen van artikelen. Een paar jaar geleden werd afgesproken dat detaillisten per 1 juli dit jaar zouden moeten dubbelprijzen en tot die tijd steeds meer gewenningsinformatie zouden moeten inzetten. De Consumentenbond en het PlatformDetailhandel.nl (een samenwerkingsverband van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) en de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland) zijn verheugd dat de afspraken in het convenant door zoveel detaillisten vrijwillig zijn nagekomen.

Partijen wijzen erop dat het niet de bedoeling is om alleen in euro's te prijzen. Dat druist tegen de afspraken in en zet klanten op het verkeerde been. Dit gebeurt overigens zeer sporadisch, maar leidt wel af en toe tot klachten bij de Consumentenbond.