Natuur en Milieu: 'Kilometerheffing op het goede spoor'

Datum nieuwsfeit: 02-11-2001
Stichting Natuur en Milieu

Utrecht, 2 november 2001

Kilometerheffing op het goede spoor

Met de Voortgangsnota Kilometerheffing effent het kabinet de weg voor een groene en eerlijke verdeling van de autolasten volgens het principe 'de gebruiker/vervuiler betaalt'. Dat stelt Stichting Natuur en Milieu in een eerste reactie. Uit voorlopige berekeningen en verkeerskundig onderzoek blijkt dat een dergelijke variabilisatie van de autokosten positieve effecten heeft voor milieu, files en verkeersveiligheid.

Stichting Natuur en Milieu vindt het belangrijk dat een groot deel van de aanschafbelasting BPM, blijkens de Nota, blijft bestaan. Dat is nodig om een groter wagenpark te voorkomen. Ook zal de BPM stimulansen voor het kopen van schonere en zuinigere auto's moeten bevatten.

De effecten van variabilisatie op de omvang en samenstelling van het wagenpark in Neder-land zijn nog onduidelijk. Volgens Natuur en Milieu zullen deze effecten een rol moeten spelen bij de verdere uitwerking van het systeem, omdat het kabinet in juni van dit jaar heeft besloten dat de vergroeningseffecten van het huidige systeem van autobelastingen minimaal in stand moeten blijven.

Pas wanneer de prijs per kilometer wordt gedifferentieerd naar tijd en plaats, kunnen echt forse milieuverbetering en filevermindering worden verwacht. Natuur en Milieu juicht het dan ook toe dat bij de uitwerking van het systeem voor kilometerheffing deze differentiatie tech-nisch en organisatorisch volledig mogelijk wordt gemaakt. Besluiten over de uitvoering hier-van worden na 2006 genomen.

Nadere inlichtingen:
Stichting Natuur en Milieu, 030 2331328, Duco van Dijk, Marijke Brunt