Milieubarometer voor 26 recreatiebedrijven in Noord-Holland

Vereniging van Recreatieondernemers Nederland

Recreatiebedrijven verdienen goud

Delft, 29 oktober 2001

Op vrijdag 2 november 2001 krijgen 26 recreatiebedrijven in Noord-Holland uit handen van Commissaris van de Koningin Van Kemenade een Milieubarometer uitgereikt. De bijeenkomst start om 15.30 uur in Recreatiecentrum Tempelhof, Westerweg 2, te Callantsoog. Om 18.10 uur wordt er ter afsluiting een borrel en een rondleiding gegeven.

Om goud te verdienen moet er een behoorlijke prestatie geleverd worden. Als een ondernemer van een camping, groepsaccommodatie, bungalowpark of horecabedrijf zich wil kwalificeren voor de Milieubarometer, dan moet het bedrijf voldoen aan strenge milieukeuringsnormen. Afhankelijk van de geïmplementeerde maatregelen om bijvoorbeeld milieu en energie te besparen, kan het bedrijf het bronzen, zilveren of gouden niveau van de Milieubarometer bereiken.

De Milieubarometer is een initiatief van de Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit. Zij heeft de barometer ontwikkeld als instrument om ondernemers in de vrije tijd sector te stimuleren en te ondersteunen bij de invoering van milieuzorg.

De Milieubarometer is hét keurmerk voor duurzaam ondernemerschap in de vrije tijd sector. In navolging van de verblijfsrecreatiesector zijn ook de eerste barometers uitgereikt aan horeca-ondernemers. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal bedrijven met een Milieubarometer verdubbeld. Naar verwachting zet deze stijgende lijn zich de komende jaren voort. Ook voor de dagrecreatie worden keuringsnormen voor de barometer ontwikkeld.

De ANWB erkent de Milieubarometer als keurmerk en vermeldt de barometer in de ANWB Campinggids voor Nederland. De Milieubarometer is een groeimodel en kent een bronzen, zilveren en een gouden niveau. Ook Stichting Milieukeur ondersteunt de barometer: bedrijven die het gouden niveau hebben behaald, voldoen tevens aan de Milieukeurcriteria en mogen daarmee het stempel Milieukeur hanteren.

Noot voor redacties