Overhandiging eerste en enige euro in VU kinderkliniek

Datum nieuwsfeit: 02-11-2001
VU ziekenhuis

Amsterdam, 31 oktober 2001

Eerste en enige euro in VU kinderkliniek

Vrijdag 2 november 2001 overhandigt de heer dr. A.H.E.M. Wellink, president van De Nederlandsche Bank, een door kinderen beschilderde euro van twee meter doorsnee aan prof. dr J.J. Roord, hoofd van de kinderkliniek van het VU medisch centrum. Deze overhandiging vormt een sluitstuk van Eurowereld Europa schildert voor jonge kankerpatiënten, een actie waarbij voor een groot aantal fondsen voor jeugdige kankerpatiënten geld werd geworven.

In opdracht van de Europese Centrale Bank (ECB) zijn anderhalf jaar geleden door kunstenaars en kinderen in alle Europese landen ongeveer negenhonderd euromunten van twee meter doorsnede beschilderd. Zo ook door opgenomen kinderen in het VU medisch centrum. Het resultaat van de totale actie is een bijzondere collectie kunstwerken die in de periode van mei tot en met augustus 2000 in Frankfurt is tentoongesteld. Aansluitend zijn de munten in september 2000 geveild. Alle opbrengsten zijn gegaan naar fondsen voor jeugdige kankerpatiënten in alle landen van de Europese Unie.

De ECB heeft veertien van deze kunstwerken aangekocht. Twaalf daarvan worden als symbolisch gebaar terug gegeven aan de makers. In Nederland krijgt de kinderkliniek van het VU medisch centrum, als enige kinderkliniek, de beschilderde munt terug van de Nederlandsche Bank, verbonden aan de ECB. Het kunstwerk krijgt een plek in de kinderkliniek.

Europoint, de organisator van Eurowereld Europa schildert voor jonge kankerpatiënten was verantwoordelijk voor de aansturing van het totale project. Voor Nederland is het project begeleid door de ING Group, ABN AMRO Bank en Rabobank Groep.

Het programma op vrijdag 2 november begint om 16.00 uur in de hal van de nieuwe kinderkliniek op de negende etage van VU medisch centrum. Na de ceremoniële overhandiging van het kunstwerk gaan kinderen van de kliniek in gesprek met de heer dr A.H.E.M. Wellink over de euro.

Meer informatie:

De pers is van harte uitgenodigd aanwezig te zijn bij de feestelijke overhandiging.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Annet Bol, dienst public relations en voorlichting VU medisch centrum, tel. (020) 4443444, fax (020) 444 3450.