Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Startschot in Utrecht van campagne over voedselverspilling

Datum nieuwsfeit: 02-11-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

MILIEU CENTRAAL

Veel voedsel ongebruikt in de vuilnisbak

Milieu Centraal en het NIBUD informeren consument over verspilling van voedsel

Vrijdag 2 november om 14.00 uur geeft Hans Alders, voorzitter van Milieu Centraal, in Hoog-Catharijne (Godebaldkwartier) te Utrecht het startschot voor de campagne Voorkom verspilling, koop voedsel op maat. Milieu Centraal en het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting vragen via deze campagne aandacht voor het thema voedselverspilling (een tot nog toe onderbelicht thema in de consumentenvoorlichting over voeding). De campagne start met het uitstallen van voedingsmiddelen ter waarde van 725 gulden, het bedrag dat een gemiddeld huishouden jaarlijks aan voedsel weggooit.

Veel mensen doen hun boodschappen voor de hele week. Grote voorraden van verse voedingsmiddelen zijn het gevolg. Meestal kopen huishoudens meer dan nodig is.
Uit onderzoek van Milieu Centraal en het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting blijkt dat huishoudens gemiddeld 10 tot 15 procent (gemiddeld 110 tot 165 kilo per jaar) in de vuilnisbak gooien. Dit is behalve een verspilling van geld ook een verspilling van energie die nodig is geweest om het product te maken, te verpakken, te vervoeren en te bewaren. Door op maat boodschappen te doen, kunnen consumenten flink besparen op uitgaven voor voeding en is men tegelijkertijd goed bezig voor het milieu.

Voedselverspilling als nieuwe invalshoek
Het onnodig weggooien van voedingsmiddelen is dus een vorm van energieverspilling. Dit is een nieuwe invalshoek voor een milieucampagne over voeding. De aandacht van consumenten is vaak gericht verpakkingen. Een jaarlijkse verspilling van 110 kilo voedsel staat gelijk aan de energie van 110 liter benzine. Deze hoeveelheid energie is veel groter dan de energie die nodig is voor verpakkingen. Voor veel consumenten zal dit dan ook een eye-opener zijn. Aanleiding voor Milieu Centraal en het NIBUD om dit thema bij de kop te pakken.

De campagne
Doel van de campagne is consumenten bewust te maken van de energie- en budgettaire aspecten van voedselverspilling. De aanbieding van de eerste exemplaren van de folder en brochure Voeding, milieu en budget aan het winkelend publiek vormt de aftrap van de campagne. De brochure beschrijft vuistregels voor een energie- en milieubewust eetpatroon. Door verstandig in te kopen, voedsel op de juiste manier te bewaren en maaltijden op maat te bereiden is verspilling te voorkomen. Ook door vaker groenten van het seizoen te eten en door wat minder vlees, kaas en vis te eten wordt het eetpatroon energiezuiniger en goedkoper. Hierdoor schept de consument financiële mogelijkheden om (de vaak wat duurdere, maar minder milieubelastende) biologische producten te kopen.
Tijdens de campagne wordt zo veel mogelijke aandacht gevraagd voor de campagneboodschap. Zo wordt er een pagina aangeboden aan huis-aan-huisbladen, worden artikelen aangeleverd voor tijdschriften en wordt aan gemeentes en milieucentra gevraagd het campagnemateriaal te verspreiden.

Voedsel kost energie
Voordat een product in het schap van de supermarkt ligt, is er al heel wat energie ingestopt. Het verbouwen van landbouwproducten kost energie. Daarnaast gaat ook energie zitten in de bewerking, het vervoer, de verpakking en het bewaren van landbouwproducten. Voorbeelden zijn brandstof voor de vrachtwagen, elektriciteit voor de koeling, energie om verpakkingsmateriaal te maken, enzovoorts. Door het kopen van producten verbruikt een huishouden dus energie. Het is weliswaar een onzichtbare vorm van energieverbruik, maar wel één om bewust van te zijn. Zo kost het telen van een kilo kastomaten in de winter evenveel energie als de energie die geleverd wordt door ruim een liter benzine; hiermee kan een personenauto 18 kilometer rijden. Een kilo vlees is vergelijkbaar met twee liter benzine en een kilo sperzieboontjes ingevlogen uit Kenia staat gelijk met ruim twee liter benzine.

Einde persbericht
---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Puk van Meegeren (030-2305087) en Linda Nijenhuis (030-2305077) van Milieu Centraal, of met Brenda van Dam (06-11392354) van het NIBUD.

Ook is het mogelijk om tijdens de startmanifestatie een afspraak te maken voor een persoonlijk interview met Hans Alders (tussen 14.15 en 15.00 uur). U dient dit wel vooraf te melden bij één van bovengenoemde contactpersonen van Milieu Centraal.

Milieu Centraal is de landelijke organisatie die consumenten met praktische en betrouwbare milieu-informatie helpt milieubewuste keuzes te maken. De informatie is getoetst door een forum van onafhankelijke deskundigen. Voor meer informatie over Milieu Centraal zie www.milieucentraal.nl.

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) geeft onafhankelijke informatie over geldzaken van particuliere huishoudens. Het NIBUD richt zich daarbij rechtstreeks op consumenten en op professionals die met geldzaken van consumenten te maken hebben. Voor meer informatie zie www.nibud.nl.


01 nov 01 09:01


reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie