Geld voor genetisch onderzoek relatie voeding en gezondheid

Datum nieuwsfeit: 02-11-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

Universiteit Maastricht
02.11.2001
071

Ministerie EZ steunt genetisch onderzoek naar relatie tussen voeding en gezondheid

Een consortium van zes universiteiten en onderzoeksinstellingen waaronder de Universiteit Maastricht (UM) krijgt van het Ministerie van Economische Zaken 2 miljoen EUR steun voor genetisch onderzoek naar de interactie tussen voeding en darmcellen en in het verlengde daarvan gezondheid. De vijf andere instellingen zijn de Universiteit van Amsterdam, Wageningen Universiteit, de Technische Universiteit Eindhoven, TNO-Voeding en RIKILT-DLO Wageningen. Het onderzoek staat onder leiding van prof. dr. Wim Saris, hoogleraar Biologische Gezondheidskunde in het bijzonder Voeding aan de Universiteit Maastricht (UM).

Voeding in relatie tot gezondheid is een hot item. Tweederde van de Europeanen vindt gezond eten belangrijk als ze voor de schappen van de supermarkt staan. Ook worden er steeds meer ingrediënten geïdentificeerd die een positieve invloed op de gezondheid hebben. Als gevolg daarvan nemen de populariteit en het marktaandeel van zogeheten functional foods toe. Het consortium richt zich met het onderzoek op de vergroting van het inzicht in de interactie tussen voedsel en de darmcel via functionele genomics om daarmee een beter beeld te krijgen van het functioneren van de darm in relatie tot gezondheid. Prof. Saris: "Op basis van werkingsmechanismen en expertise zijn een drie typen voedselcomponenten geselecteerd: aminozuren, vetzuren en de "gezonde" bifidobacteria, die via een set van modellen (in vitro cellijnen-> in vivo muis/humane modellen) integraal worden geanalyseerd met behulp van large scale genomics en proteomics technieken op gen expressie en veranderde eiwitsamenstelling. Op die manier worden belangrijke gegevens verkregen over de effecten van de belangrijkste componenten in het voedsel op de moleculaire regulatie van de darmfunctie. Dat levert dan weer de gegevens op voor het ontwikkelen van modellen ten aanzien van de functionaliteit van voedingsproducten."

Unieke expertise
De zes instellingen zijn door hun unieke expertise onmisbaar voor het succes van het onderzoeksproject. De UM heeft onder meer expertise op het gebied van proteomics en darmfysiologie. Het AMC-UvA heeft vooral kennis over ontwikkelingsbiologische aspecten van de darm. De Wageningse expertise ligt op het vlak van de genregulatie door vetzuren en micro-organismen De bio-informatica in dit project wordt gezamenlijk aangepakt door de universiteiten van Maastricht, Eindhoven en Amsterdam. Het RIKILT en TNO Voeding hebben expertise op het gebied van de DNA-micro array techniek en garanderen de uiteindelijke industriële toepassing. Een aantal voedingsbedrijven participeert direct in het onderzoek of verschaft financiële steun. Om hun goede concurrentiepositie op de voedselmarkt te behouden is het voor deze bedrijven belangrijk om te investeren in Nutrigenomics.

IOP
Het ministerie van Economische Zaken heeft de steun verleend in het kader van het nieuwe Innovatiegericht onderzoeksprogramma (IOP) op het gebied van Genomics. Het IOP Genomics geeft subsidie aan technologische onderzoeksprojecten bij universiteiten en onderzoeksinstellingen, die aansluiten bij de (lange termijn) onderzoeksbehoefte van het bedrijfsleven. Bij het opstellen van het IOP Genomics programma is een brede afspiegeling van bedrijfsleven en de kennisinstellingen betrokken. Het IOP Genomics zal zich concentreren op drie thema's:

- onderzoek naar chronische en ouderdomsziekten om te komen tot betere diagnose, behandeling en preventie;

- functionaliteit, kwaliteit en veiligheid van voedselproductie en
- het verklaren van biomoleculaire processen

Noot voor de pers
De afdeling Communicatie van de UM is bereikbaar via 043 388 2044. Voor urgente zaken buiten kantooruren 06 21275612.
Mailto:pers@voorlichting.unimaas.nl.
De persberichten van de UM staan op Internet www.pers.unimaas.nl.