Goed sociaal plan bij KPN nog ver weg

Datum nieuwsfeit: 02-11-2001
Bron: ABVAKABO FNV
ABVAKABO FNV

Goed sociaal plan bij KPN nog ver weg (2 nov)

Gisteravond hebben de vakbonden, waaronder ABVAKABO FNV, met KPN overleg gevoerd over de inzet van een nieuw sociaal plan voor de werknemers die als gevolg van het aangekondigde massa-ontslag weg moeten. Er zijn volgens Peter Wiechmann, onderhandelaar namens ABVAKABO FNV, een aantal gemeenschappelijke uitgangspunten voor dat nieuwe sociaal plan, maar ook hele grote verschillen. Waar beide partijen het over eens zijn is dat het heel belangrijk wordt de overtollige KPNers te begeleiden van werk naar werk. Als dat niet binnen KPN kan, dan erbuiten. De werkgroep (task-force) die het kabinet daarvoor wil optuigen kan daar heel goed in helpen. Op het gebied van bijvoorbeeld ouderenregelingen, stimuleringsmaatregelen die vrijwillig vertrek bevorderen en éénmalige bedragen ter aanvulling op een uitkering, lopen de meningen nog heel ver uiteen. Al deze regelingen kosten geld en volgens KPN is dat er niet of nauwelijks.

Ondertussen onderzoekt oud-minister van Economische Zaken Hans Wijers op verzoek van de vakbonden, de cijfers van KPN. Hij heeft tot 9 november de tijd om met een analyse te komen waaruit moet blijken of het echt onvermijdelijk is voor de continuïteit van KPN, dat er zoveel (4800) mensen op zon korte termijn ontslagen worden. Daar zijn de bonden tot nu toe nog niet van overtuigd.

Ondanks dat het rapport van Wijers nog niet beschikbaar is zullen aanstaande maandag de bonden opnieuw met KPN gaan onderhandelen over het nieuwe sociaal plan. We willen geen tijd verliezen aldus Peter Wiechmann.