NWB en ABP Financial Services samen in vermogensbeheer

Bron: ABP
ABP

NWB en ABP Financial Services samen in vermogensbeheer 2 november 2001

De Nederlandse Waterschapsbank N.V. en ABP Financial Services N.V., een dochtermaatschappij van Stichting Pensioenfonds ABP, hebben op 1 november een samenwerkingsovereenkomst getekend op het gebied van vermogensbeheer voor de publieke sector.

De samenwerking NWB-ABP Financial Services past in de strategie van de NWB om haar bancaire dienstverlening aan haar huidige klanten te weten waterschappen, provincies, gemeenten en woningcorporaties uit te breiden met vermogensbeheer.

Voor ABP Financial Services geldt dat zij met de samenwerking beter tegemoet komt aan een groeiende vraag van haar klanten.

Met deze krachtenbundeling spelen beide instituten in op de Wet FIDO (per 1 januari 2001), die regels stelt voor het financieel beheer van decentrale overheden zoals waterschappen, provincies en gemeenten.

De samenwerking NWB-ABP Financial Services voorziet,in toegesneden vermogensadvies en op de doelgroep afgestemde beleggingsproducten. Hiertoe behoren specifiek voor de publieke sector ontwikkelde garantieproducten waarbij na afloop van de looptijd in elk geval de netto inleg en een vooraf afgesproken minimumrendement wordt uitgekeerd.

De samenwerking NWB-ABP Financial Services heeft een tweetal nieuwe producten ontwikkeld voor de woningbouwcorporaties, gemeenten, waterschappen en provincies: het NWB Rente Plus Fonds Europa en het NWB Garant Plan. Beide fondsen beschikken over een vergunning van De Nederlandsche Bank N.V.

Profiel NWB
De Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB) richt zich op de financiering van decentrale overheden.
Met haar Triple A ratings is de NWB een zeer solide bank. Het grootste deel van de klanten wordt gevormd door de waterschappen, gemeenten, provincies en woningbouwcorporaties. Daarnaast verstrekt zij langlopende kredieten aan sectoren als onderwijs en de gezondheidszorg. Tevens financiert zij overheidsbedrijven die werkzaam zijn op het gebied van water en milieu.

Profiel ABP Financial Services
ABP Financial Services N.V., een 100% dochter van Stichting Pensioenfonds ABP, is opgericht in 2000.
Stichting Pensioenfonds ABP behoort tot de top drie pensioenfondsen ter wereld. Binnen de ABP-doelgroep voor overheid en onderwijs is de laatste jaren steeds meer vraag ontstaan naar vermogensbeheer van niet-pensioengelden. Ontwikkelingen zoals op het gebied van flexibele arbeidsvoorwaarden en privatisering van overheidsbedrijven hebben geleid tot een behoefte aan beleggingen waarmee een hoger rendement kan worden behaald dan het rendement op een deposito. Speciaal voor deze beleggingen is ABP Financial Services opgericht. Vanaf 1 januari gaat ABP Financial Services werken onder de naam Loyalis Financial Services. Stichting Loyalis zal worden opgericht door de sociale partners van de bedrijfstak overheid en onderwijs. Loyalis biedt de bedrijfstak aanvullende producten en diensten op het gebied van verzekeringen, reïntegratie, maatwerkadministraties en contractmanagement.